AIDA în aer liber: artiști de nota 10, logistică de spectacol școlar

Aida-Cluj-artificii-aronet-ro

Opera Națională Română a făcut un pas important în istoria ei: prima reprezentanție în aer liber. E un pas pe care îl aștept de mult timp; scriam în 2010:

La noi, majoritatea instituţiilor de cultură se adresează în continuare tot numai „publicului de specialitate”. Adică celor care deja ştiu că e bine să mergi la teatru, operă sau concert simfonic. Prea rar ies din tipare. Prea rar ies în stradă, adică nu fac concerte în aer liber. Prea rar gândesc programe speciale pentru nespecialişti.

Felicitări Operei pentru curaj. Nu am prins „avanpremiera” Aida de la Alba Iulia, unde același spectacol s-a jucat cu vreo două săptămâni în urmă, așa că am ținut neapărat să fiu printre miile de oameni din Piața Unirii.

Spectacolul a fost desăvârșit, și nu vorbesc aici despre crowd-pleasers, gen defilarea cu 300 de voluntari în costume sau focul de artificii din final, ci despre interpretarea soliștilor Dragana Radaković (Aida) și Hector Lopez (Ramadès – căruia prietenii cu care am venit insistau să îi spună Aroneț). Alături de ei au fost soliști ai Operei Naționale din Cluj, corpul de balet și orchestra – o desfășurare impresionantă de forțe, dar una deloc întâmplătoare. „Aida” e primul spectacol pus în scenă acum 120 de ani, la înființarea operei clujene.

Păcat că acest efort artistic de nota 10 a fost sabotat tehnic. Nu mă refer la incidente, precum microfonul uitat deschise în care se auzeau conversații de culise sau spectatorul care s-a urcat pe scenă să privească piața, până când a fost scos cu binișorul de un solist. Nu poți controla totul, tot timpul. Totuși, mi se pare trist ca la un asemenea moment chiar sonorizarea să lase de dorit, cu boxe care fluieră sau bârâie, cu microfonie, cu ecranul pentru subtitrare plasat prea jos și încă în spatele unei boxe, în așa fel încât poate 30% din spectatori îl puteau vedea. Nu poți pune scaune în toată piața (bine, poți, să zicem că-i complicat), dar nici să pui 100 și să te aștepți să ai mii de oameni în picioare vreme de 4 ore.

„Aida” a fost un experiment – un prilej de a vedea dacă oamenii vin la spectacole în aer liber, spunea directorul Marius Budoiu. Acum, sper că publicul le-a confirmat interesul, iar următoarele producții să iasă din zona experimentalului și să aibă parte de suportul logistic pe care îl merită.

Sâmbătă, Opera a fost cu adevărat a clujenilor. La mai mare 🙂

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *