Să învățăm să dăm un link. Azi: Google, Youtube şi Facebook

De data nu e vorba de bunul-simț: a da link când citezi sursa. E vorba de ceva ce credeam mult mai simplu: tehnica. Observ că nu e: primesc constant linkuri enervant și inutil de lungi. Așa că, pentru cei care nu ştiu şi fără supărare pentru cine ştie astea de la grădi, să disecăm un link oarecare de pe Youtube:

http: // www.youtube.com /watch v=4gZhRfx2qLcfeature=relmfu

HTTP ăsta e cam ca PTTR pe vremuri: un mod de a duce mesaje la destinaţie. Nu ne interesează protocolul de transfer hypertext din simplu motiv că browserele știu singure să îl adauge dacă scrieţi o adresă.

WWW – scrieţi www.aronet.ro şi vă duce automat la aronet.ro simplu. Cam orice site de secolul XXI ştie să funcţioneze fără www în faţă.

youtube.com – numele domeniului. Este esenţial – dar îl puteţi scrie cu liTErE MaRI sau mici că  se transformă în litere mici. Magic, ca Cristi Gog! Rog pe această cale toate secretarele de instituţii să nu mai îmi spună „intraţi dv. la noi pe site, pe veveve -oareșce – cu litere mici”, că nu contează.

/watch  – e, aici e bine să vă uitaţi la litere mari sau mici, poate fi cam orice și contează cum scriem.

?ţineţi bine minte semnul ăsta. Tot ce vine după ? sunt parametri (adică opţiuni), între care se pune semnul & . Modul de scriere este ?parametru=valoare&altparametru=altavaloare.

În toate linkurile alea lungi, contează de fapt o singură opţiune! Restul dau din casă informaţii despre voi – inutil în majoritatea cazurilor şi indiscret uneori.

Google

Din linkul original către o căutare Google cineva priceput poate vedea în ce limbă folosiţi motorul de căutare (deci în ce limbă vă poate spamui cu spor pe viitor), de pe ce dispozitiv, cu ce browser şi alte asemenea informaţii care bucură SRI-ul și autorii de newslettere cu reclame unice. Exemplu:

https://www.google.ro/search?q=aronet#sclient=psy-ab&hl=ro
&q=aronet&oq=aronet&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=serp.12..
.0l0l0l586059lal0l0l0l0a0l0l0ll0l0.frgbld.
&pbx=1&bav=on.4,or.r_gc.r_pw.,cf.osb
&fp=ee2bfae88e9ee009&biw=1680&bih=925

este perfect înlocuibil cu

https://www.google.ro/search?q=aronet

Doar parametrul Q (termenul de căutare propriu-zis), care e egal cu „aronet”, contează. Tot restul e inutil pentru oameni.

Facebook

Să zicem că vrem să vedem ce frumos îi explică ghidul de la Muzeul Farmaciei cum stă treaba cu elixirul iubirii îndrăgostitului de patron de la Nunta Colorată. Linkul original de Facebook e aşa:

Publicată de Muzeul de Istorie a Farmaciei pe Joi, 29 martie 2012

fbid, adică id-ul pozei, e singurul parametru care ne interesează. Linkul de mai sus e absolut echivalent cu https://www.facebook.com/photo.php?fbid=323922097663701

Youtube

Aici devine interesant, pentru că din URL-ul de Youtube putem afla şi cum aţi ajuns pe pagina aia. URL-ul de la începutul acestei pagini, de data scris normal, este:

http: // www.youtube.com/watch ? v=4gZhRfx2qLc & feature=relmfu

Pentru orice film de pe Youtube e nevoie doar de „v=….”. Restul sunt poveşti. Avem aşadar http://www.youtube.com /watch?v=4gZhRfx2qLc

Şi pentru că aţi supravieţuit până aici, haideţi să vedem filmul – cele mai faine gafe TV din 2012 (până acum):

 

P.S. Simpla scurtare a linkurilor cu bit.ly sau similare e comodă, dar oricine vede originalul – dacă vreți să vă protejați obiceiurile de navigare (sau să dați linkuri like a boss), ștergeți cu încredere!

Cum vor evolua comentariile pe internet?

La început, pagini web statice. Apoi, forme primitive de feedback, urmate de sistemul pe care îl cunoaştem azi: comments, trackbacks, plus gravatars şi OpenID.

Internetul s-a născut non-liniar de la bun început, dar oamenii nu ştiau să îl folosească aşa, pentru că am fost cu toţii educaţi într-un alt stil de gândire, care curge (de la stânga la dreapta, de sus în jos – important e că întotdeauna există o Direcţie).

Au trecut ani până când oamenii au descoperit că internetul e mult mai mult decât „o colecţie de pagini” care pot fi parcurse oricum şi că non-liniar înseamnă experienţă îmbogăţită, fluxuri de informaţie simultane, informaţie şi meta-informaţie în paralel.

Ziarele sunt departe de a descoperi, încă, asta. Dar le putem dezvolta, după modelul adoptat deja de o parte a producătorilor de conţinut multimedia, pentru a transforma lectura unui ziar online într-un dialog permanent al autorilor şi cititorilor.

Până acum aţi citit introducerea. Pregătiţi-vă pentru un post lung despre interactivitate şi dezvoltarea comentariilor în ceva cu adevărat folositor, cu exemple.

Continuă să citești Cum vor evolua comentariile pe internet?