Licitaţie la Informaţia de Cluj

O zi obişnuită din viaţa unui jurnalist în vremea crizei. Prima şedinţă începe la ora 9 şi jumătate; printre subiectele de pe agenda zilei nu se numără şi anunţurile apărute la mica publicitate, conform cărora calculatoarele pe care se scrie în redacţie sunt scoase la vânzare.

Când şedinţa se încheie, ziariştii nu ştiu că se ridică de pe scaune care, teoretic, sunt deja sub sechestru. Nu le-a spus nimeni oficial, iar bănuielile fiecăruia nu se discutau la ţigară.

La ora 10, apare un tip. „Am venit pentru licitaţie… a lu’ domnu’ Vitoc. Aici sunt bunurile alea de vânzare?”, întreabă. Secretara îl trimite, prin urmare, jos, la domnul Vitoc.

În redacţie, munca continuă. Ziua se apropie de final, articolele se scriu şi se predau ca de obicei. Nu se vinde nimic din tot ce era de vânzare.

Acum, oamenii ştiu că lucrează la calculatoare care se pot vinde oricând, ca să plătească datoriile ziarului. Dar cum să-i mare mire asta pe jurnaliştii care în ultimele două luni au luat bani o singură dată, o jumătate de salariu, înainte de Crăciun?

Aţi urmărit producţia „La licitaţie”, pusă în scenă la Mediamira Editura S.R.L., în sediul Informaţiei de Cluj Regia: Ionel Vitoc (apare şi în rolul protagonistului nevăzut). În rolul datornicilor: Valentin Nica şi Nicolae Badiu.

Caietul de sală mai precizează că apariţia săptămânalul Informaţia de Cluj nu va apărea săptămâna viitoare tipărit. Se amână. Deocamdată.

Informaţia de Cluj: săptămânal tipărit, online zilnic

Nu sunt bani. Au simţit-o din plin redactorii de la Informaţia de Cluj, care nu şi-au mai luat salariile de două luni. Înainte de Crăciun, oamenii au primit cam un sfert din sumele restante şi multe urări…
Patronii, Nicolae Badiu şi Valentin Nica, promit cui stă să-i asculte că nu se gândesc la închiderea ziarului (nu îl număr pe al treilea acţionar, Radu Munteanu, pentru că el nu a fost niciodată şi finanţator al publicaţiei). Dar, în acest moment, Informaţia are datorii semnificative, aşa că erau de neevitat schimbări de amploare. Au mai rămas 17 oameni, care vor avea de făcut două lucruri:

Continuă să citești Informaţia de Cluj: săptămânal tipărit, online zilnic

Ce ziare se închid la Cluj

Acum câteva zile, scriam că jurnaliştii adevăraţi de la ziare devenite fiţuici electorale ar trebui să demisioneze. Aparent, problema se rezolvă de la sine: încep să se închidă ziarele cu totul. Mai bine zis, regula e cam aşa: pe blogul fiecăruia are probleme ziarul celuilalt.

Prodan scrie că ZIUA de Cluj va renunţa să mai apară sâmbătă. Cu o logică de fier, scad şi salariile cu 10%, cică pentru ar fi mai puţin de lucru. Cine a plecat cu ocazia asta citiţi la Mihai. El nu ne spune însă nimic despre ce se va întâmpla la locul lui de muncă, Cetăţeanul Clujean.

La rândul său, Vasile Racoviţan nu rosteşte o vorbă despre ZIUA, dar aflăm de la el că s-ar putea să se închidă Cetăţeanul Clujean. Alte ziare nominalizate la capitolul „stop-joc”:

Continuă să citești Ce ziare se închid la Cluj

NewsArena, ştiri sportive din Cluj

Redactorul-şef adjunct al ZIUA de Cluj, Vasile Racoviţan, şi-a lansat propriul portal de ştiri sportive din Cluj, NewsArena.

 

E o nişă care nu are un site dedicat în momentul ăsta, pentru că există doar site-uri ale echipelor / suporterilor sau secţiuni sportive ale ziarelor. NewsArena îşi propune să aibă ştiri din toate sporturile, nu doar fotbal, actualizate cât mai rapid. Am văzut şi informaţii care nu au legătură cu Clujul, ceea ce înseamnă că oferta va fi mai completă decât una strict locală. Şi de ce nu, dacă merge? O privire scurtă pe trafic.ro e de-ajuns ca să ne prindem că ştirile din sport au cea mai mare audienţă pe internetul românesc.

 

Arată bine, să vedem cum va sta cu viteza. Vasile spune într-un comentariu că va scrie "în principal" el, aşa că îi prevăd un viitor tare aglomerat între ziar şi… ziar.

 

Succes, NewsArena, poate scăpăm azi, cu toţii, fără cucuie sportive…

 

p.s. oare One, Alpha, NCN, astea, n-ar putea transmite meciul? 😀 sau toate miile de suporteri sunt şomeri sau îşi permit să lipsească de la lucru ca să meargă pe stadion, n-au nevoie de transmisie?

 

Update via Prodan: Informaţia de Cluj grupează articolele din sport într-o secţiune nouă, InfoSport. E acelaşi conţinut din secţiunea sport a ziarului, cu un layout diferit. Probabil că vechiul link spre Sport va trimite la un moment dat spre InfoSport, nu văd rostul duplicării.

Informaţia de Cluj, distribuită pe bani

Una din problemele cotidienelor gratuite e că uneori sunt greu de găsit, în funcţie de cât de bine îşi fac distribuţia. Informaţia de Cluj a găsit o soluţie inedită: deşi este cotidian gratuit, se pot face abonamente, pe bani, dar care înseamnă garanţia livrării ziarului.


Costă 3 (trei) lei pe lună, bani care ajung integral la Apex, firma de distribuţie. Practic, banii sunt costul livrării ziarului, iar publicaţia în sine rămâne gratuită. Cititorii care vor ziarul zilnic plătesc ceva simbolic, firma de distribuţie are o afacere în plus, iar pentru Informaţia nu există costuri suplimentare, dar există o bază de cititori garantată, la fel ca în cazul abonaţilor unui print pe bani.


Într-o perioadă în care presa se reinventează şi bătălia pentru audienţă se înteţeşte, Informaţia pare să fi înţeles că cititorii sunt de nepreţuit.

Primele impresii despre Informaţia de Cluj

pagina1mare
"În 25 noiembrie, românii pot influenţa viitorul României". Aşa sună prima propoziţie din primul paragraf al articolului de deschidere din nr. 1 (862) Informaţia de Cluj, cotidian care se va distribui gratuit. Subiectul: cei 35 de euro-parlamentari. Lideri politici explică cititorilor Informaţiei de ce e foarte important să-i să voteze la euroalegeri.


Iar primul editorial explică, relativ previzibil, cât de importanţi sunt cititorii. Pe de altă parte, măcar poza de lângă nu e obişnuitul portret de gânditor al editorialiştilor, ci una cu tot omul, în picioare. Omul fiind Florin Otrocol, directorul editorial.


Informaţia arată a ziar pus pe fapte mari, chiar dacă se distribuie gratuit. Se vede şi din layout, care tinde mai mult spre un elegant tradiţional decât spre stilul popular, dar şi din subiecte: lipsesc cu desăvârşire cele de social şi monden.


Practic, Informaţia înseamnă politică, economie şi sport. La capitolul sport se simte mâna lui Codin Samoilă (au acoperit tot, au subiecte date doar de ei –  judo şi polo, de exemplu). Nu pricep însă de ce există un caiet sport în paginile 7-10 şi încă
două pagini în 15-16. Între ele e vârâtă o secţiune business / economic. Paginile de sport se cheamă "supliment", dar intră
şi în numerotarea ziarului.

 

informatiacluj.roO mare bilă albă: au lansat cotidianul tipărit odată cu site-ul, fără obişnuitul "în curând". Am asistat chiar live la lansarea site-ului, care nu era online la ora 6 dimineaţa, dar a apărut şi a început să fie actualizat înainte de 7.


Există în caseta de redacţie doi editori pentru online, iar Mihai Prodan spune, printre alte detalii din redacţie, că vor actualiza site-ul 16 ore pe zi. Prin urmare, ar putea fi concurenţă şi pentru CLUJEANUL Cotidian şi viitorul City News.


Un ziar bun, chiar dacă un pic prea serios, al cărui mare pariu va fi potrivirea cu publicul cotidienelor gratuite. Greu de crezut, dar chiar şi dacă eşti gratis trebuie să-ţi convingi publicul să te citească.


Clujul are acum două publicaţii gratis: una uşor de digerat, cu texte scurte şi multe subiecte de stil tabloid – Cluj Expres; şi una care tinde spre quality în stilul tradiţional al cuvântului – Informaţia.

Ziare, căutăm cititori

În presă e bine să eviţi trecutul mai-mult-ca-perfect, iar la viitor există un singur timp: mai-mult-ca-incert. De exemplu, dacă toate proiectele de publicaţii care sunt acum în lucru se vor concretiza, va fi o toamnă foarte interesantă pentru media din Cluj.


Exemplu de proiect care era dat ca sigur: Informaţia de Cluj, despre care scriam acum ceva timp că devine cotidian de la 1 octombrie. Vasile dă azi ca termen "finele lunii", iar pe surse se spune că motivul pentru care nu s-a lansat ziarul deja este cel mai simplu din lume: lipsa oamenilor care să-l facă; nu există încă toată echipa. Faţă de numele menţionate de el ar fi de adăugat George Jiglău şi (incert) Daniel Sârbu, ambii ex-ZIUA de Cluj şi care au luat o pauză de presă. Pe de altă parte, unul din numele de acolo nu mai merge la Informaţia. Plus că, dacă de sport se va ocupa Codin Samoilă, va fi o secţiune foarte bună.


[Actualizare] Se va lucra în orb de luni iar ultimul termen de lansare ar fi 26 octombrie (ciudat, că e vineri). Mulţumesc pentru completări!


Interesant e că ziarul se vrea a fi gratuit cât mai mult timp, înspre întotdeauna, pentru că dacă l-ai dat gratis mai multă vreme, greu mai faci oamenii să dea bani pe el.


Cu astfel de rezerve trebuie vorbit şi de alte proiecte care sunt pe punctul de a începe. Unul e strict pe online şi, ca să îmi respect o promisiune, vă spun doar că există şi are foarte mult potenţial. Veţi mai citi de el.


Al treilea este Cluj Expres, al Inform Media, o publicaţie din seria de print Timiş Expres / Bihor Expres, care sunt dublate online de Tion (Timiş Online) şi Bihon (Bihor Online). Se pregăteşte şi Clujul, e în studiu, dar nu am un termen specific, ziceţi dacă ştiţi altceva. Oricum, dacă vă uitaţi pe-o ediţie PDF online, o să vedeţi că nu se încurcă în tiraje: Timiş Expres are 35.000. Comparaţi acum cu Clujul, mulţumesc, luaţi loc.


Mâine, ascultăm despre radiouri.