Sugestii de subiecte

E vară şi nu prea sunt subiecte – nici de ziare, probabil nici de bloguri. O soluţie a găsit-o Foaia Transilvană. Ziarul despre care ziceam recent că e cel mai viu cotidian al Clujului a publicat un foarte fain material despre Elena Crişan, o tânără care face bijuterii din materiale neobişnuite. Faptul că o povestea a apărut luni în Viaţa Clujeanului este, desigur, o coincidenţă nefericită. Apropo, o sugestie de material: fosta mea colegă Luiza Meseşan face nişte broşe super-simpatice!

Pe de altă parte, tot în FTR, urmăriţi ce scrie Daniel Iftene; am început să-l citesc mai serios din vremea TIFF-ului şi deloc nu-mi pare rău (e link spre un singur text, că nu am descoperit vreun mod de a face link la autor sau articolele lui).

Ce ziare se închid la Cluj

Acum câteva zile, scriam că jurnaliştii adevăraţi de la ziare devenite fiţuici electorale ar trebui să demisioneze. Aparent, problema se rezolvă de la sine: încep să se închidă ziarele cu totul. Mai bine zis, regula e cam aşa: pe blogul fiecăruia are probleme ziarul celuilalt.

Prodan scrie că ZIUA de Cluj va renunţa să mai apară sâmbătă. Cu o logică de fier, scad şi salariile cu 10%, cică pentru ar fi mai puţin de lucru. Cine a plecat cu ocazia asta citiţi la Mihai. El nu ne spune însă nimic despre ce se va întâmpla la locul lui de muncă, Cetăţeanul Clujean.

La rândul său, Vasile Racoviţan nu rosteşte o vorbă despre ZIUA, dar aflăm de la el că s-ar putea să se închidă Cetăţeanul Clujean. Alte ziare nominalizate la capitolul „stop-joc”:

Continuă să citești Ce ziare se închid la Cluj

Foaia are distribuţie nouă :)

ilonkaVoi aţi remarcat că au dispărut cutiile alea de unde puteai să-ţi iei Foaia Transilvană şi să laşi anunţuri? Aşa-i, nici eu.

În schimb, aseară mi-a sărit în faţă o nouă componentă a sistemului de distribuţie al Foii. E vorba de Ilonko (foto dreapta, sorry de calitatea pozei, e mms), o protagonistă în Oamenii invizibili, care oferea ziarul zicând că e gratis şi după aia cerea 5.000 de lei. Câtă vreme îmi lasă parbrizul în pace, e un pas înainte.

Citynews vs Foaia Transilvana

„Alte ziare tiparite din Cluj se straduie din rasputeri sa faca
rost de bani de publicitate pe bune. Bunaoara, Clujeanul o face corect,
folosindu-se de datele de audit furnizate de BRAT si mentinand o reteta
editoriala care se dovedeste de succes, avand in vedere tirajele”

– Liviu Alexa

Păi bine, Vasile, mai întrebi cine câştigă?

Pentru cei care tocmai ce n-au priceput nimic, e vorba de războiul de struţo-guerillă dintre CityNews şi Foaia Transilvană. După ce Liviu Alexa a povestit, cu umor chiar, episoade despre care zice că-s reale din trecutul directorului FTR Florin Danciu, Foaia a scris – absolut întâmplător – despre cum face trafic CityNews.

Episodul III: patronul CityNews nu a răspuns în ziar, ci pe blog, şi nu a negat acuzaţiile, ci le-a răspuns cu altele, care n-au legătură cu primele.

Care o fi trecutul directorului de la FTR ştiu cei care l-au cunoscut atunci, dar mi se pare mult mai puţin important decât prezentul Foii şi sursele ei de finanţare. Cum face trafic CityNews vede oricine ştie citi indicatori cum ar fi „pagini de intrare” (recent deveniţi confidenţiali) sau „bounce rate” de pe trafic.ro.

Ar fi culmea să le ceri unor comunicatori publici, cum sunt jurnaliştii, să-şi spele rufele în familie. Până la urmă, e mai bine să deschidem geamul, se mai aeriseşte.

Preview Transilvania Weekly

Pentru că sunt plecat o vreme din Cluj, profit de ocazie pentru un exerciţiu absolut sănătos: contactul cât mai rar cu un calculator de orice fel. În afară de GPS-ul pe care mă bazez când mă apuc de căutat străduţe pitoreşti care nu apar pe ghidurile turistice mari.


transilvania-weeklyDouă veşti m-au ajuns însă din urmă. Prima: cel mai nou săptămânal gratuit al Clujului, Transilvania Weekly, va fi distribuit de astăzi – în hoteluri, pensiuni, gară, aeroport, locurile unde e cel mai probabil să ajungă la publicul ţintă: turistul sau omul de afaceri străin, vorbitor de engleză, interesat de Cluj. M-a ajuns din urmă şi un preview al primei pagini, pentru cei care nu o să treacă prin locurile mai sus menţionate.


(da, ştiu, corect – sau cel puţin oficial – e Transylvania Weekly).


A doua: interesanta poveste despre cumpărarea a 50% din Foaia Transilvană de către Rareş Bogdan. Am citit la Andrei Crivăţ vestea, Rareş Bogdan o neagă, dar… într-un post care pare să fi dispărut. Dacă va avea şi un deznodământ epopeea, voi vedea mâine pe vremea asta, când am de gând să mai deschid laptopul.

Coincidenţă

Foaia Transilvană de astăzi: "am avut de-a face cu o inflaţie de Boc la Realitatea TV (…) Am obosit să-l vedem pe primarul Clujului cum ne spune câte-n lună şi-n stele taman din capitală. Ca urmare, propunem (…) un capitol special în lista obiectivelor pe anul viitor: un studio nou-nouţ Realitatea TV la Cluj".

 

Coincidenţă: Realitatea se face. Rămâne să vedem dacă a nimerit-o Foaia…

Bancul zilei: Clujeanul schimbă Foaia

clujeanul-schimba-foaia
Când nu suntem noi vigilenţi, se ocupă colegii de trust! Pe prima pagină a CLUJEANULUI de săptămâna asta a intrat un "promo" la schimbarea noastră de layout, dar care n-a fost făcut aici la Cluj, ci de Bucureşti, pentru toată reţeaua de locale Publimedia.


Textul zicea aşa: "Din 3 decembrie, Clujeanul schimbă foaia!". Partea faină e că, de astăzi, Foaia Transilvană apare cu un layout împrospătat!


Prin urmare, pot zice c-au avut reclamă în CLUJEANUL pe pagina 1, deşi nu cred că a văzut-o cineva, din cauza sânilor publicaţi ceva mai jos.



Revin şi cu impresii despre noul layout după ce îl văd mai atent
. Atent nu pot zice că m-am uitat, că nu am avut fizic timp, dar prima impresie a fost deosebit de plăcută. Mi s-a părut mai aşezat şi mai uşor de citit. Poate Foaia va câştiga şi o parte din cititorii care vor fi deranjaţi de schimbările CLUJEANULUI, pentru că fonturile alea mari de titlu sunt din aceeaşi categorie cu ce aveam noi.


Trecerea de la 32 la 40 de pagini îmi pare, totuşi, riscantă. Presupune costuri imense, iar publicitatea pare rară, caz în care ar trebui să fie scumpă (şi nu e). E clar un produs mai bun (ca aspect, nu comentez subiectele), vom vedea dacă va fi şi unul profitabil.

 

Din 15 noiembrie simţim Ghimpele

Fostul meu coleg (hm, de fapt, şef) de la Jurnalul de Cluj,
Călin Mihăşan, va lansa în 15 noiembrie un nou săptămânal: „Ghimpele”.


E o
denumire care îmi aminteşte de “Albina” sau “Urzica”, titluri de altă dată, dar
e un efect pe care îl anticipează şi, din câte am înţeles, şi-l doresc. E un
ziar care se vrea ironic şi sarcastic. Ceea ce înseamnă că e tare greu de făcut
şi abia aştept să-l văd.

 

Publicaţia va fi pe bani, aşa că nu se îmbogăţeşte iar piaţa
gratuitelor, în schimb se înteţeşte concurenţa de joi, când mai apare şi Foaia
Transilvană. CityNews zice că banii vin de la trustul Intact şi din
echipă fac parte mulţi jurnalişti ai Antenei 1 „care vor să-şi dezvolte şi în
alte direcţii cariera profesională” (dar nu s-au săturat de Voiculescu).


Cel mai bun lucru e că, din moment ce sloganul Ghimpelui
este „ziarul cetăţeanului nemulţumit”, în sfârşit va avea şi Cetăţeanul Clujean
un „antonim”.