Dana Stoica, PR la Vitrina

Fosta mea colegă de la CLUJEANUL, Dana Stoica, a dat presa pe un altfel de comunicare. Ea a renunţat la postul de redactor la Radio Guerilla Cluj şi va lucra de luni la VITRINA, în departamentul de PR.

Dana Stoica a lucrat la Clujeanul ca redactor pe domenii precum educaţie şi sănătate, iar la Guerilla a avut, cred, ocazia să se familiarizeze cu mai toate tipurile de subiecte. La VITRINA, va fi de cealaltă parte a baricadei, iar dacă anul ăsta Vitrina va mai avea contul TIFF, nu pot decât să-i ţin pumnii, că de muncit va fi destul! Succes, Danas!

Vitrina a rămas, recent, fără doi dintre şefii departamentului de PR, Renate Roca Rozenberg şi Adrian Gog, care au plecat pentru a forma PR & More (şi a-mi deveni vecini, prin asta). Detalii aici.

Primarul Sorin Apostu

{xtypo_code}apostuApostu a părăsit de curând postul din fruntea Direcţiei Tehnice, dându-l pe unul de viceprimar al Clujului. Surse din PD-L spun însă că, de fapt, Sorin Apostu ar viza chiar postul de primar al Clujului şi că acest lucru ar fi foarte posibil în următoarea situaţie: PD-L câştigă alegerile generale din toamnă, şeful statului, Traian Băsescu, îl numeşte prim-ministru pe Emil Boc, iar primarul preşedinte de partid îl propusealză în locul lui pe omul său de încredere. Adică Sorin Apostu.{/xtypo_code}

CLUJEANUL, 2008

Dreptul la link

În ziua în care am citit că doi editori danezi au publicat un set de principii despre publicarea corectă a link-urilor în presa online, am văzut, din nou, ce mocirlă presupune asta în România, unde pentru mari specialişti în online a da un link înseamnă a pierde cititori (din moment ce ţin site-uri de televiziuni şi ziare centrale, sunt specialişti, nu?).

În România, new media are aceleaşi obiceiuri vechi. Cu mulţi ani în urmă, citeam în Dilema (regret că nu-mi amintesc autorul) despre prostul obicei de a cita informaţii din alte publicaţii cu formule gen „conform unui ziar central” sau „unei reviste culturale”. Autorul numea asta lipsă de trimitere bibliografică, apărută din dorinţa netoată de „a nu face reclamă”.

Uneori, mi se pare că în 2009 nu s-a schimbat nimic. Doar că pe online a cita înseamnă a da link, iar asta se întâmplă rar – iar un link dat corect la o informaţie preluată nu am văzut de mult (clarificare: către articol, nu prima pagină a site-ului, şi cu o descriere relevantă, nu „mai multe aici”).

Chiar pe când citeam ce reguli au propus danezii, Mihai a scris (cu linkuri) despre cum roboţeii cu faţă umană multiplică informaţia şi, practic, prin asta îşi bat joc de munca celor care o produc. El porneşte de la un exemplu concret de furt, cel cu care avem de-a face de vreo două zile încoace, dar principiile sunt aceleaşi.

Când ne vom schimba? Poate atunci când mai mulţi dintre lucrătorii noştri din online nu vor crede că Jakob Nielsen e un institut de sondare a opiniei publice sau că Avinash Kaushik e o gumă de mestecat cu aromă de curry.

P.S. Există câteva excepţii notabile la cele mai sus. Pentru mine a fost surprinzător să văd că oamenii care (aproape de) de fiecare dată au citat Clujeanul.ro cât se poate de corect au fost cei de la Libertatea. Iar când au fost probleme, s-au rezolvat foarte rapid.

La anul, pe cine punem prim-ministru?

Previziuni reuşite în 2008:

{xtypo_code}”Emil Boc va fi reales primar în primăvară, dar în toamnă s-ar putea să plece la Bucureşti ca ministru. Poate chiar prim-ministru”{/xtypo_code}
– redacţia CLUJEANUL, în 2 ianuarie – previziunile pe 2008

{xtypo_code} „La Cluj, [Emil Boc] nu va avea probleme în a obţine un al doilea mandat de primar, dar nici nu a reuşit să dea impresia că şi-l doreşte cu adevărat. Se prefigurează o pseudo-cursă al cărei verdict se va da abia după alegerile „mari”, în care vom vedea dacă nu cumva le vom relua pe cele locale”{/xtypo_code}

– eu, într-un editorial din Clujeanul (Priorităţile candidatului Emil Boc) din aprilie

Un an bun, una peste alta! Doar că am uitat să-mi întreb colegii: la anu’, pe cine punem prim-ministru?

Da’ câte pagini are, dom’le, Clujeanul ăla?

Pentru că în ultima vreme am citit o nouă serie de prostii despre CLUJEANUL şi despre funcţionarea presei în general, ba chiar am fost citat pentru unele din ele, acest text e o erată; o public aici fiindcă, pe de o parte, ar fi un comentariu cam lung, şi pe de alta pentru că, atunci când am vrut să las un mesaj unuia dintre cei care m-au citat cu atâta naturaleţe, comentariul meu nu a fost publicat niciodată.

Urmează: numărul de pagini, ediţiile de weekend şi rostul reporterilor informaţi 😀

Continuă să citești Da’ câte pagini are, dom’le, Clujeanul ăla?

Why I love my job

noile butoaneReason nr. 1 Un cititor clujeanul.ro se va bucura cu siguranţă de noile opţiuni disponibile pe articole, precum butonul de DELETE.

P.S. Nu funcţionează.

seen by Hriho

 

Reason nr. 2 Ascultaţi pe propria răspundere, motanul meu s-a speriat când am dat drumul înregistrării pe PC:

{mp3}rasete{/mp3}

(dacă vreodată aveţi nevoie să speriaţi crocodili, încercaţi cu asta)

De ce nu m-am lăsat de presă

guest post de Mihai Goţiu

 

Citind, pe diferite bloguri ori site-uri, comentarii la „partida” dintre Foaia Transilvană şi citynews, mi-am dat seama care au fost câteva dintre motivele principale care m-au făcut să continuu să fac presă, deşi, în acest an, am fost de cel puţin două ori pe punctul de a spune „pas”.

aşadar, de ce n-am renunţat la presă:

  • pentru că e plină presa clujeană de suficienţă, ignoranţă şi incultură ridicată la rangul de „profesionalism”;
  • pentru că o grămadă de aşa-zişi jurnalişti, care n-au reuşit încă să facă vreun ziar care să fie vândut în mai mult de câteva sute de exemplare, se erijează în deontologi şi analişti, deşi la ce prostii spun ar trebui urgent retrimişi pe băncile şcolii. Primare;
  • pentru că această grămadă organizată îşi închipuie că dacă spune în cor o tâmpenie, acea tâmpenie devine adevăr;
  • pentru că încearcă să suplinească lipsa de cultură, de lectură şi de educaţie prin strigăte sau tone de megabiţi consumaţi pe bloguri, conform principiului celui care strigă mai tare;
  • pentru că mai bine de două treimi din presa clujeană (dacă nu chiar mai bine) ar fi falimentară şi ar trebui închisă, dacă ar fi să ne raportăm strict la performanţele economiei de piaţă;
  • pentru că toată această presă falimentară e ţinută în viaţă de interese care n-au nicio legătură cu mass-media;
  • pentru că o mulţime de aşa-zişi ziarişti acceptă să lucreze la aceste instituţii de „presă”, conştienţi fiind de ce se întâmplă în spatele lor (că se fură, se şantajează, ori se fac diferite jocuri economice ori politice);
  • pentru că nu doar că acceptă acest lucru, dar se mai şi erijează apoi în mari deontologi şi profesionişti;
  • pentru că fac acest lucru încercând să ascundă ori să facă uitată mizeria pe care acceptă să o îngurgiteze zi de zi.

scriu toate acestea pentru că sunt supărat:

  • sunt supărat pentru că m-am săturat să tot aud că aş fi „tabloidizat” CLUJEANUL şi asta spusă pe un ton acuzator, ca şi cum „tabloidele” ar fi prin definiţie un lucru rău; dincolo de faptul că „tabloidele” subiecte ale CLUJEANULUI au fost reluate şi reîncălzite în diferite publicaţii aşa-zis „quality” locale sau naţionale, stă mărturie colecţia: încă înainte de accepta propunerea venită de la Mihnea şi Dragoş (asta pentru cine e curios) de a prelua CLUJEANUL şi ZC, materialele cu travestiţi, homosexuali, povestiri din culisele filmelor porno, frumoasele Clujului erau un lucru frecvent; aceasta a fost linia editorială stabilită de Tolontan, Dragoş şi Mihnea şi se poate citi la bibliotecă, deşi, ştiu, pentru mulţi dintre jurnaliştii clujeni ar trebui să desenez o hartă pentru a şti cum se ajunge la bibliotecă (asta în cazul fericit în care ştiu ce înseamnă acest cuvânt);
  • de ce Tolo, Dragoş şi Mihnea au stabilit această linie editorială e o discuţie care nu-şi are rostul acum, pentru că asta ar presupune că postul e citit doar de oameni care ştiu ce înseamnă presă şi ce înseamnă coloană vertebrală pentru un jurnalist; pentru că astfel de oameni sunt prea puţini în Cluj, n-are însă sens să mă obosesc
  • sunt supărat, de altfel, pe faptul că sunt atât de puţini oameni în Cluj care ştiu ce înseamnă presa şi cu care, implicit, aş putea discuta despre presă
  • şi mai sunt supărat că în presa clujeană se scrie mai mult decât se citeşte

revenind însă, mai sunt nişte motive pentru care n-am renunţat la presă:

pentru că îmi permit să le dau cu tifla tuturor celor care îşi închipuie că simplu fapt că semnează un stat de plată în cine ştie ce aşa-zisă instituţie de presă îi şi face jurnalişti

şi, nu în ultimul rând, continuu să fac presă:

pentru că speranţele nu sunt întru totul pierdute: în ultima jumătate de an, la CLUJEANUL au debutat aproape 30 (treizeci) de studenţi. Toţi din anul I. Unii dintre ei au ajuns să semneze constant în CLUJEANUL, ZF sau Gândul. Cel puţin 5-6, dacă nu chiar mai mulţi dintre ei, vor ajunge jurnalişti. De altfel, în toată această perioadă, aproximativ jumătate din conţinutul CLUJEANUL a fost realizat de aceşti studenţi. Cu toate acestea, CLUJEANUL nu doar că şi-a menţinut poziţia de lider detaşat pe piaţa locală, atât pe print, cât şi pe online, ci şi-a mai şi mărit avansul (o spun SNA, SATI şi Trafic.ro).

Voi, toţi pseudo-jurnaliştii clujeni, dormiţi liniştiţi: de jumătate de an vă dau clasă nişte debutanţi. Dormiţi liniştiţi în continuare: la anul vor avea mai multă experienţă şi vor mai veni şi alţii. La fel ca primii, nevirusaţi de suficienţa, ignoranţa şi amatorismul presei clujene. Somn uşor!

 

Clujeanul are 8 ani

CLUJEANUL împlineşte azi opt ani. În 2000, "Moartea omului cu ciocanul" a făcut ca prima ediţie să se retipărească. Astăzi,
avem un săptămânal tipărit proaspăt relansat, cu zeci de mii de
cititori pe ediţie, şi un pui de online care creşte într-un an cât
alţii în şapte.

 

Mai ales, mă gândesc la câţi oameni care lucrează astăzi în presă au trecut, cândva, pe la CLUJEANUL sau – în multe cazuri – şi-au început cariera în redacţia de pe 21 decembrie.


Din 2000 încoace citesc CLUJEANUL şi mă bucur că sunt, azi, printre norocoşii care lucrează aici.

Clujeanul, un mic plus

Ultimul Studiu Naţional de Audienţă (măsoară cititori, nu tiraj) spune aşa: săptămânalul tipărit CLUJEANUL a avut o creştere de 6% pe întreg publicul urban şi de 8% pe segmentul „urban 50.000+”.


Asta înseamnă 56.000 de cititori pe ediţie. În creştere sunt şi restul
săptămânalelor Publimedia. Asta pe o piaţă neprietenoasă: din 26 de
săptămânale incluse în studiu, numai 8 cresc…


Din păcate pentru presă în ansamblul ei, la cotidiene e dezastru: în afară de Cotidianul şi Curierul Naţional, care cresc, dă cu minus. Câte puţin la Pro Sport (sub 1 procent),  Gazeta (-3%) şi „liderul” Libertatea (-3%), mai substanţial la Gândul (-10%) şi enorm la ZIUA (-20%:
atenţie, ediţia naţională, nu înseamnă că şi la Cluj e la fel, revin cu
datele locale). Dar cum redacţiile cam ştiau cum bate Vântul, nu mă mai
miră schimbările din ultima vreme de la ZIUA mare.


Ce mă bucură acum e că pentru CLUJEANUL vorbim de a şasea
creştere consecutivă pe targetul nostru "urban  50.000+" şi pe o perioadă care, recunosc, îmi dădea mari
emoţii (au fost incluse lunile septembrie şi octombrie anul trecut).


Detalii vor veni în zilele următoare, pe măsură ce procesează toată
lumea informaţiile din SNA. Din păcate, în studiu e doar cine plăteşte
să fie inclus în măsurători, iar la Cluj nu se prea înghesuie lumea.