Gest obscen al unui șofer RATUC / CTP. Propun să-l facem imaginea companiei!

Conduceam azi de pe strada Regele Ferdinand spre Camera de Comerț și mă gândeam că voi fi obligat să fac dreapta, ca să ocolesc prin Mihai Viteazu, fiindcă știam că podul peste Someș e în reparații, iar accesul interzis. Surpriză: semnele de interzis dispăruseră (cu excepția unuia, acoperit cu o pungă neagră de plastic). Foarte tare, zic, e voie înainte!

Doar că din dreapta, din piața Mihai Viteazu, a venit un șofer RATUC care și-a băgat autobuzul în intersecție pe roșu, bazându-se pe prioritatea lui de tablă groasă. Practic, la mine s-a făcut verde, am mers înainte, am apucat să traversez intersecția, iar autobuzul a ajuns la capătul podului deodată cu mine și a încercat să-mi taie fața. Dacă pornea chiar și pe galben, n-avea cum să ajungă deodată cu mine – am văzut destui șoferi RATUC / CTP care trec pe galben acolo.

 

Acuma, să zic şi asta: sunt de obicei foarte înţelegător cu şoferii RATUC, fiindcă ei transportă 50 de oameni, iar în maşina mea sunt unul sau doi în mod normal. Prin urmare, mi se pare firesc să-i las. Dar nu când sunt nesimţiţi.

Băiatul ăsta a venit până la câţiva centimetri de maşina mea, la intimidare, încerc să mă facă să-l las pe el, cel care trecuse pe roşu, să se bage. Nu i-a ieşit. Iar apoi, a aflat că am o metodă simplă de lucru cu dobitocii: le fac poză. Aşa că la următorul semafor mi-am scos telefonul şi l-am tras în chip. Habar n-aveam dacă o să se vadă, dar… faceți cunoștință!

Sofer RATUC - CTP Cluj

Propun ca asta să fie următoarea reclamă la serviciile lor…

sofer-ratuc-cluj

…dar orice propuneri sunt binevenite!

 

… dar

 

Am făcut un site pentru RATUC

Nu mă pot abţine: mă plângeam cu ceva vreme în urmă de site-ul RATUC, care pare făcut pe vremea când dacii ardeau viile. Cum însă nu prea cred în ideea de a te plânge fără să faci nimic, am pus mâna pe WordPress şi m-am jucat un pic. A ieşit un site nou pentru RATUC, de care ei habar n-au şi cu care nu mă aştept să se întâmple nimic nici de-acu-nainte.

De ce?

Vreau să le arăt ce se poate face folosind numai resurse gratuite sau create non-profit – un sistem de management a conţinutului numit WordPress, un şablon grafic comun numit The Morning After, identitatea RATUC Rebranding de care am mai scris, planificatorul de rute urbane Intrabus şi un slogan nou care reflectă ceea ce cred eu că ar trebui să ofere o regie de transport în comun: ocazia de a ne redescoperi oraşul.

Nu am făcut decât să unesc nişte lucruri care există deja, câteva idei şi un pic de muncă, pentru a arăta că se poate şi trebuie doar un pic de interes.Nu e nevoie de licitaţii şi proceduri prelungite, nu trebuie să facem proiecte europene, e o problemă care se poate rezolva într-o lună: dar numai dacă RATUC şi Primăria au interes pentru asta!

Sigur, ei au altele pe cap: se modernizează linia de tramvai, se cumpără autobuze. Nu uităm asta. Dar să dau la sapă pe linia de tramvai nu puteam, să conving şoferii să pornească aerul condiţionat vara am mai încercat, aşa că am ales partea online a ecuaţiei.

Site-ul creat de mine este, spuneam, o joacă. O fundaţie pe care, de fapt, mai trebuie adăugate multe: de la meniuri în plus la descrierea şi maparea tuturor staţiilor şi orarelor, un sistem personalizat pentru alerte de trafic şi status al liniilor. Plus nişte variante pentru Android şi iPhone pentru cei care sunt prin oraş şi vor să-şi facă traseul.

Ce am făcut e doar un concept, luaţi-l ca atare. Pentru cine vrea să se distreze, este a fost aici: www.aronet.ro/ratuc.

 

Norocoşii de la RATUC

Ştiţi cum e să stai într-un colţ numărând bani şi să-ţi plouă cu aur în casă? Poate voi nu, dar directorul de la RATUC ştie sigur. Să vă explic: cred că n-am mai văzut niciodată vreo firmă care să primească aşa de mult pe gratis şi să nu facă nimic cu toate resursele alea! Acum câteva zile, am petrecut câteva minute cu harta unor posibile benzi de circulaţie exclusiv pentru transportul în comun! E fix zero. Am descoperit oameni care au petrecut luni întregi lucrând pentru RATUC, deşi nu sunt angajaţi acolo şi nu le iese niciun ban din asta (din câte ştiu).

[unordered_list style=”star”]

  • Alin Rad-Pop şi Anamaria Duculescu au creat un planificator de transport cu rutele RATUC: intri pe site (aplicaţie web-based pentru pretenţioşi), scrii destinaţia şi afli ce linii merg acolo, inclusiv orarul, totul pe o hartă uşor de înţeles. (articol în Adevărul)

  • Oana Clitan a decis ca lucrarea ei de diploma la UAD sa fie un rebranding RATUC, care arată bestial. Am aflat despre ea printr-un tweet al Alexandrei Crăciun

[/unordered_list]

 

Nu am văzut nicio reacţie de la RATUC – măcar cât să le zică „mersi fain”.

Dar totuşi RATUC ce face, dom’le, ce face?

Să ne uităm pe ratuc.ro. Scuze, pe www.ratuc.ro, că fără www nu merge măreţul site… Prima informaţie: „Regia Autonoma de Transport Urban Calatori este subordonata Primariei Municipiului Cluj-Napoca.” E esenţial, că doar din banii Primăriei (a se citi „ai noştri”) se vor cumpăra noile tramvaie de 1,2 milioane de euro bucata. Sper să zică mersi!

RATUC are deja un planificator de rute şi hărţi Google pe care e desenat traseul fiecărei linii. Păcat că planificatorul nu merge (foto mai jos) iar dacă ne uităm la traseul liniei 28B (jur că e prima pe care am deschis-o) vedem că autobuzul mai trece şi prin Someş.

Dragă RATUC,

Îţi fac eu site gratis.

Nu sunt designer, dar mă jur că va fi mult mai bun decât ce ai acuma. Va fi pe WordPress, îţi explic eu de ce e bine. Ca de obicei, nu te costă nimic. Pur şi simplu cred că site-ul de acuma ne face oraşul de râs.

Cum putem îmbunătăţi radical transportul în comun din Cluj

S-a demonstrat ştiinţific: transportul în comun din Cluj e un campionat de melci-viteză, deşi există măsuri pe care Primăria le-ar putea lua chiar azi, fără să cheltuiască niciun leu, dacă ar avea un minim interes. Corina Brânduşan, de la Radio Cluj, a făcut un experiment în trafic care arată clar că în autobuze se urcă numai cine are timp de pierdut – şi ne mai mirăm că sunt pline de pensionari care circulă gratuit?

[box icon=”http://aronet.ro/media/2011/07/cronometru.png”]

Conform cronometrului Corinei, din capătul cartierului Grigorescu până la Iulius Mall, un clujean face 19 minute cu bicicleta, 22 de minute cu taxiul, 47 de minute cu autobuzul.

[/box]

Visez de mult la un Cluj mai bun, iar azi îmi permit să trec de la vis la obiectiv şi să vă zic cum cred că am putea rezolva măcar 30% din problemă rapid, fără eforturi mari. Trebuie doar să ne decidem cui dăm prioritate pe drumuri şi să creăm mai multe benzi destinate exclusiv RATUC – culmea e că avem loc pentru ele, dar parcă nu le vedem.


Verde – traseu existent, albastru – propuneri. Vezi harta mare

Azi, singurul traseu mai lung de genul ăsta pleacă de la Primărie şi se opreşte la început de Mărăşti. De ce să nu îl continuăm până la Piaţa IRA? Drumul e destul de larg pentru asta. Să mergem şi înapoi: lăsam două (şi pe alocuri chiar trei!) benzi pentru maşini între capătul Mărăştiului, trecând prin giratoriu şi până după Sora. Una o rezervăm RATUC.

Pe strada I.P. Voiteşti şi mai departe pe lângă Prefectură şi Teatrul Naţional oricum nu se bagă niciun şofer în spatele autobuzului! Hai să facem bandă doar pentru RATUC până la Baba Novac şi să ne minunăm că se circulă mai rapid – maşinile rămân cu două benzi. La fel în sens opus, din Cipariu spre Regionala CFR. Pe Calea Turzii, se poate face o bandă exclusivă numai la coborâre, când apucă şi 35-ul un pic de viteză. Astea sunt lucruri care se pot face azi – odată ce mai construim nişte parkinguri mici, pe lângă blocuri, poate s-ar putea elibera şi bulevardul Titulescu sau strada Observatorului.

Normal că nu e o soluţie perfectă, există intersecţii pe traseele astea, dar există şi soluţii pentru ele – dacă aţi fost prin Budapesta, ştiţi că se poate. Sunt convins că maşinile vor merge un pic mai greu, dar asta va fi un argument în plus pentru transportul în comun.

Am văzut un afiş în Viena: soţ şi soţie, stau la o masă evident aşezată pentru 4 persoane, cu figuri de „ni s-au lungit urechile aşteptând”. Ea întreabă: „Auzi, crezi că familia Meyer vine cu maşina?”. Era reclamă la transportul în comun, Wiener Linien, mai rapid decât turismul personal.

Ce am câştiga dacă ar fi şi la noi aşa?

[unordered_list style=”tick”]

  • Transport public rapid
  • Şoferi mai relaxaţi şi poate mai politicoşi
  • Mai mulţi călători care plătesc bilet, deci încasări mai mari

[/unordered_list]

Ce ne trebuie? Minte şi voinţă. Să vedem dacă le-avem.

Citeşte şi "Norocoşii de la RATUC"
Citeşte şi "Norocoşii de la RATUC"