De ce niciun blog din România nu are 50.000 de cititori pe zi

Am început weekendul devreme, la Din on în off 4, unde Dragoş Alexa a vorbit despre branding în lumea blogurilor. Printre alte subiecte are ar merita discutate, m-a lăsat cu o întrebare pe care toţi scriitorii de pe internet ar trebui să şi-o agaţe de oglindă:

[box] În România există 4 milioane de profiluri de Facebook active. De ce nu există niciun blog cu 50.000 de cititori zilnic?[/box]

În sala de conferinţe de la Best Western Plus Fusion Cluj, unde ne-au invitat cei de la TVdece, bloggerii au încercat să găsească explicaţiile în propria ogradă. Cu riscul de a-mi lua replici despre aroganţii din online, daţi-mi voie să vă spun că de fapt măcar jumătate din „vină”, dacă e vreo vină, ţine de public, nu de autor.

Românul care stă trei zile „blocat” în tren, în loc să plătească pe cineva cu un tractor să vină să-l ia, nu va merge seara acasă să citească ziare sau bloguri. Iar în trenul ăla erau tineri cu smartphone şi cont de Facebook.

O să se uite la televizor şi o să înghită ce i se dă acolo, gata rumegat. Pentru el, discuţia despre moguli, obiectivitate, partizanat există la nivelul „aţi minţit poporul cu televizorul”. Nu ştie clar cine îl minte şi de unde; concluzionează că „toţi ne minte, dom’le” şi se uită mai departe.

Genul ăsta de om nu poate iniţia comunicarea aşa cum o face un cititor de bloguri ca tine. Deschisul televizorului şi lectura online nu sunt gesturi similare ca simplitate şi ca implicare. Tu ai intrat pe internet, ai tastat www.aronet.ro sau ai ajuns aici din link în link. Ai căutat nişte opinii diverse. Ai vrut să afli de ce niciun blog nu are 50.000 de cititori pe zi. În felul ăsta, ţi-ai pregătit propriul mix de informaţie, ai ales propria reţetă şi condimentele care îţi plac în mâncarea asta a minţii. E cu totul altceva decât să apeşi un buton şi să înghiţi furaje de la fast-food-ul TV.

Blogurile în România nu vor creşte singure. Cel mai citit are acum 10.000 pe zi. Blogurile vor creşte odată cu o societate civilă mai puternică, cu oameni care se implică şi sunt interesaţi de informaţie, de media alternative, de un alt soi de entertainment. Observaţiile de mai sus sunt valabile şi pentru americani, dar acolo audienţa potenţială e mult mai vastă.