Cineva să-i cumpere o oglindă lui Daniel Buzdugan

Bă Daniel Buzdugan: știu că citești ce scrie lumea pe internet și probabil îți cauți numele pe Google mai des decât se caută maidanezii de purici, așa că deși urăsc scrisorile deschise, îți scriu. De fapt, pe cine păcălim? Vreau doar să te fac de căcat în fața celor care trec pe blogul ăsta din când în când.

Zicu a scris un post despre Masterchef-ii de Ardeal în 8 octombrie pe TVdece. Ieri, l-ai dat cuvânt cu cuvânt pe profilul tău de persoană publică și importantă pe Facebook.buzdugan-la-furat

Blogul TVdece.ro e unul din modurile în care doi tineri cu simțul umorului câștigă bani, reputație, voie bună. A ajuns printre cele mai citite din România fiindcă Alina și Răzvan au muncit la el niște ani de zile. Când tu vii și copiezi cuvânt cu cuvânt ceva de acolo și dai pe Facebook, să se râdă lumea de cât de genial ești, înseamnă nu doar că ești prost, ci prost cu oglindă. Ai nevoie să-ți comenteze niște doamne încântate, să se tăvălească de încântare pe profilul tău, să lase mesaje cu „foarte tare :))” și stickere cu pisicuțe, ca să te simţi şi tu cât de cât iubit.

Nu te-ai prins, din păcate, că puteai da tot textul cu link la sfârșit și lăudătorii ar fi avut aceeași reacție; ei se bucură când le zici ceva frumos în timp ce ți se închină la icoană, nu prea au de ce să fie atenți la surse. Tu ești cel care ar trebui să fie atent la asta.

Sunt sigur că ai și o mașină de fițe, probabil una sport, roșie, ca să compensezi aceleași lipsuri. Că până la urmă la asta se rezumă tot, nu la procesele pe care le vei pierde dacă își bate cineva capul suficient cu tine, nu la rating, nu la celebritate.

Io îs PR și ar trebui să vorbesc frumos cu presa. Așa că politicos te anunț – dacă vreodată voi putea zice unui client să nu-și facă niciun început de reclamă sau campanie pe Radio ZU câtă vreme lucrezi tu acolo, o voi face. Sper ca și alți colegi de breaslă să facă mai mult decât să comenteze pe internet.

Ți-aș mai scrie, dar mă duc să-ți dau report pe Facebook pentru încălcarea proprietății intelectuale. Îți doresc o zi senină, plină de bâlbe în direct!

 

 

 

Să dea examen înainte să aibă voie pe net!

Zilele trecute, reprezentantul unui brand clujean își invita un cititor „să îl muște de cur”. Azi citesc cum o agenție de turism a furat o poză de pe un blog de călătorii, pe scuza „am găsit-o pe Google Images”. Și mă gândesc că în multe din cazurile de genul ăsta de care am mai auzit nici măcar nu-i rea voință: ei cred că e ok și nimeni nu le-a zis că nu-i bine, ba chiar ilegal.

Despre prima situație de săptămâna asta, cu înjuratul publicului de către organizatorii festivalului de jazz de la Cluj, au scris Ciulea și Chinezu tot ce era de scris.

În al doilea caz, situația e cam așa: Alexandra Roșu publică pe blogul ei de călătorii această imagine, iar apoi se trezește că poza e „preluată” pe site-ul Carpatour la o ofertă de Veneția. Watermarkul ei, pus clar pe poză, e acoperit de o etichetă „Last minute”. Le scrie celor de la Carpatour să șteargă poza iar ei răspund elegant: „nu am luat-o de la tine, ci de la Google Images”.

 

furt-imagine

 

Sunt două posibilități:

 

* Învață să nu mai fie scârțari și să angajeze o agenție de PR care să le explice ce se poate și ce nu se poate face, ce înseamnă internetul și cum să îți dezvolți un brand ok online. Imaginați-vă că i-ar fi cerut Alexandrei acordul să preia poza, ar fi dat un link spre sursă sau o sumă de bani echivalentă cu cumpărarea pozei pe Shutterstock, ar fi citat câteva chestii scrise de ea despre Veneția cu link spre blogdecalatorii.ro… și își făceau un prieten.

Mă doare sufletul să văd că PR-ul se face la nivelul în care se făceau site-uri acuma 10 ani: „știu eu un băiat care le are cu astea cu Internetul”.

 

* Nu îi mai lăsăm pe Internet și îi punem, frate, să dea examen înainte, ca la școala de șoferi. Să înțeleagă ce-i aia copyright, de ce imaginile de pe Google Image Search nu sunt public domain, cum se pune un link, când e ok să preiei o poză (de exemplu, eu am luat captura de ecran de mai sus de pe Facebook și conform legii e citat – pentru că discut DESPRE ea și am preluat cât e necesar ca să ilustrez mesajul – fair use) și când nu (ia o poză ca să vinzi cu ea).

Altfel, oamenii ăștia intră pe net și produc accidente. E ca pe șosele: în cel mai bun caz, accidentează doar brandul lor. În cele mai rele situații, produc victime colaterale – de exemplu, prin comunitatea iubitorilor de jazz din Cluj. Și e păcat!

Povestea cu carnetul de conducere pentru internet am învățat-o de la David Pogue, care ne dă niște sfaturi de economisit timp online:

Cineva de la Citynews face copy-paste de mare clasă

"Constructorul  a modificat fin fata  autoturismului". Această expresie, dar şi altele mai puţin evidente, reprezintă dovada că CityNews a copiat, a reformulat pe alocuri şi NU A SEMNAT un articol de pe blogul UnCopilutz, adică al fostului lor angajat Mihai Hendea.


Pe scurt, omul a scris despre facelift-ul Dacia Logan, iar cineva de la CityNews a preluat informaţia cu tot cu greşelile din original. Mai mult, textul de pe City e semnat "citynews.ro", ceea ce înseamnă că "cineva" poate fi doar unul dintre şefi, pentru că reporterii nu se semnează aşa. Ce-o fi fost aşa greu să citeze blogul, dacă tot au luat informaţia de acolo?

 

Citiţi dovezile la UnCopilutz

Atac mai fură un pic

Ofer recompensă un abonament gratuit la newsletter-ul Clujeanul.ro pentru oricine ne va oferi informaţii care să ducă la prinderea şi trezirea la realitate a domnilor A.P. şi A.V., care semnează în publicaţia de bune maniere ATAC articole care au o problemă: au mai fost semnate înainte de colegii mei în CLUJEANUL.


E a doua oară când ATAC fură din CLUJEANUL şi de data asta la modul grosier.


Prima dată au luat o poză (culmea, una prelucrată de noi!) şi nişte informaţii; acuma au reprodus fraze întregi şi citate din articolul "Clujeni cu nume V.I.P.". La ei a ieşit un fel de rezumat care cuprinde şi o tentativă de citare a sursei: "a declarat amuzată clujeanca pentru ziarul local". Partea bună – încă o referire la Clujeanul ca ziarUL local, ăla care se recomandă la chioşcuri etc.


Mă îndoiesc că A.P. şi A.V. ar fi persoane reale, mai curând nişte copiipeistări de succes de la Bucureşti, cu salarii mai mari decât mulţi jurnalişti clujeni. Recompensa rămâne valabilă.


Furturile sunt cu atât mai stupide cu cât nu ar fi trebuit decât să ne ceară voie să preia informaţiile; nu am cerut până acum bani pentru asta. Dar poate pentru ATAC facem o excepţie.

Ce faci când ţi se sparge maşina

… sau cel puţin ce-am făcut eu. Blogging live, pe o foaie de hârtie, retransmis în timp real (cu viteza cu care tastez) a doua zi. Oficial cel mai lung post de pe aronet.ro.


10:10 Găsesc maşina cu geamul dreapta faţă spart. Sun la 112. Prin zonă trec două echipaje de poliţie, cu scopul de a-mi spune să îl aştept pe al treilea. Al doilea îmi spune că pot aştepta şi în casă şi să nu ating între timp nimic. Echipajul de criminalistică mai întârzie pentru că are foarte multe cazuri. Hm.


11:20 Două tanti portocalii (nu PD, ci Rosal) se apucă să măture cioburile. Fug jos şi le opresc.

 

11:30 Începe ploaia. Pe geamul spart plouă în maşină, dar nu pot proteja zona ca să nu ating nimic.


11:57 Apar criminaliştii. Adică un băiat care face poze şi şeful lui. Nu se pune problema să ia amprente. Doar plouă. Dau declaraţia, mă constitui parte civilă împotriva hoţului (nu vi se spune, dar e esenţial: altfel firma de asigurări nu plăteşte, pentru că aţi renunţat la pretenţii).

 

Romanul fluviu continuă după semnalul sonor (adică dă click pe citeşte tot).

 

Continuă să citești Ce faci când ţi se sparge maşina