O recomandare despre viitorul internetului

Ce faci atunci când ai nevoie de informaţie? Care sunt sursele în care ai încredere când vrei să găseşti un stomatolog bun, ai nevoie de recomandări despre un loc pentru vacanţă sau o părere despre cum e mâncarea în acel nou restaurant în care te tot gândeai să mergi?

Prietenii sunt primul răspuns. Înainte să se inventeze termenul de „reţele sociale” pe internet, cu toţii apelam la cele din jurul nostru. Iar întinderea sistemului PCR (pile-cunoştinţe-relaţii) înainte de 1989 mă face să mă mir că, după Revoluţie, românii nu au inventat social networkingul pe internet, înaintea altora, pentru că îl avem în sânge.

Dacă reformulez însă întrebarea („ce faci când cauţi o informaţie online?”) sunt convins că primul gând vă merge spre Google. Doar că Google nu e prea priceput în a ne recomanda un dentist (măseaua mea ştie!). Motorul de căutare e în mâna celor care îşi ştiu crea paginile în aşa fel încât să apară sus printre rezultate, nu într-a celor care au conţinutul cel mai bun pe o temă dată. Cele două se întâlnesc de multe ori, dar nu e o garanţie.

Prietenii însă nu sunt aşa de uşor de manipulat şi, prin reţele gen Facebook, permit schimbarea modului în care găsim informaţia online.

Asta e una din tezele care mi-a plăcut într-un articol recent din Wired Magazine, despre competiţia tot mai mare între Facebook şi Google, care reprezintă fiecare un mod de a aşeza şi găsi informaţiile pe internet: într-un caz, printr-o reţea de prieteni, în al doilea caz, ca din cartea de telefon, chiar dacă una deşteaptă. Cele două nu se concurează întotdeauna, dar războiul pentru dominanţă a început de ani buni.