Când muzica aprinde lumina: Notes & Ties

De ce se ascultă manele în țara asta? De ce avem atâta muzică pop trasă la indigo și radiouri care par să aibă un playlist comun, fără pic de individualitate? Nu e niciun mister până la urmă: în spatele acestor preferințe populare există o industrie de promovare care funcționează cu motoarele la maxim.

Dar când ați auzit ultima dată (la noi) de marketingul unei orchestre simfonice?

Multă vreme, la noi, muzica clasică a stat într-un turn de fildeș și foarte de curând a început să coboare de acolo, să se apropie de public. Anul trecut, Filarmonica a cântat în aer liber – și mii de clujeni i-au aplaudat pe artiști. Vedeți, eu nu cred teoria mulțimii inculte. Nu îi cred pe cei care spun că „muzica clasică n-a fost niciodată pentru cei mulți” și se mulțumesc cu atât. Afirmația lor era adevărată în secolul XVIII – pentru că atunci când Mozart cânta în salonul împărătesei, la Schoenbrunn, „cei mulți” nu aveau nici apă caldă și, deci, alte priorități. Îmi place să cred că s-au schimbat puțin lucrurile.

Luni am fost la primul concert simfonic transmis în direct prin internet: Note de Anul Nou, al Notes & Ties. Numele spune totul: orchestra Notes & Ties urmărește crearea acestor legături cu publicul pe care mulți artiști români de calitate le ignoră. Tinerii muzicieni au arătat că nu trebuie să apari în reviste de scandal ca să te promovezi în rândurile unui public care nu are abonament la Filarmonică.

Legăturile s-au creat din prima clipă: concertul simfonic a devenit spectacol. A fost frumos vizual din secunda în care, în sala întunecată, dirijorul a urcat pe scenă cu o lumânare în mână, iar apoi luminile s-au aprins pe scenă pe măsură ce grupurile de instrumentiști începeau să cânte. Muzica a aprins luminile – un moment-simbol pentru misiunea Notes & Ties și un gest pe care întreaga comunitate a muzicii clasice trebuie să îl facă.

http://www.youtube.com/watch?v=zE0ce30udaI

(mulțumesc, Marian, pentru că ai surprins momentul!)

Tinerii muzicieni ne-au arătat că sunt conectați și la actualitatea muzicală – un exemplu este refacerea momentului cu ciocanul și nicovala, pe care l-am văzut anul acesta la Concertul de Anul Nou al Filarmonicii vieneze:

http://www.youtube.com/watch?v=qus5qdejCGU

Dacă poate cea mai faimoasă orchestră din lume, cea de la Viena, include asemenea momente speciale în spectacolul care i-a dus faima, sper ca și la noi să se renunțe la atitudinea „nu e de nasul nostru” promovată de câțiva artiști mai seniori. Da, vor exista întotdeauna spectacole cu muzica grea, cu piese dificile, destinate celor apreciază subtilitățile de interpretare. Dar nu e concurs!

Dacă vrem ca muzica clasică să fie cu adevărat populară, spectacolele precum cele ale Notes & Ties sau experimentele Filarmonicii cu muzica de film sunt necesare ca aerul bun. Pe scena Auditorium Maximum au fost luni tineri artiști care au meritat toate aplauzele, pentru că au făcut cu adevărat o schimbare „în sistem”.

Vă las cu un exemplu al favoriților mei din Polonia, descoperiți atunci când am scris de experimentul Hilarmonica. Vă rog doar să vă uitați pe ce stadioane cântă. Vreau concert simfonic pe Cluj Arena, cine e cu mine?

 

P.S. Pentru că tot suntem la aprecieri – mă bucur că avem un ziar precum Ora de Cluj, unde am regăsit des articole despre atmosfera de la concertele Filarmonicii sau unde am putut citi astăzi despre dialogurile între muzicieni și computere la Academia de Muzică. Era și timpul să ne facă poftă cineva!

Revoluţia de care Clujul are nevoie

Atunci când lucrurile nu merg aşa cum vrei, poţi să faci două lucruri: să te plângi sau să acţionezi. Îmi face plăcere să vă prezint un grup de tineri pentru care „sistemul” nu a fost o scuză. Nu e un grup obişnuit, pentru că are un nume special: orchestră.

Credeaţi că vorbesc de „revoluţia” din pieţele României? Ajungem şi acolo, dar principiul e acelaşi: atunci când vrei să schimbi ceva, nu e suficient să te plângi. Cei despre care vă spuneam că au trecut la fapte – muzicale! – sunt un grup de tineri conştienţi că nu vor să termine Academia de Muzică pentru a intra în șomaj şi că, dacă muzica clasică nu mai are la noi un public prea numeros, e treaba lor și nu a altora să formeze acest public.

Aşa au început concertele Notes & Ties. Concerte private, cu invitaţi din mediul de afaceri. Note muzicale ieşite din arta unor tineri instrumentişti clujeni, care vor să cânte, să trăiască din arta lor, dar şi să reclădească o comunitate şi să redea concertului simfonic atributul de spaţiu pentru întâlniri de calitate; concertul poate redeveni un eveniment în sensul vechi şi bun al cuvântului „monden”. Poate crea „ties” – legături.

Primul concert Notes & Ties din 2012, Note de Anul Nou, are loc astăzi (luni), la ora 20:00, şi va fi transmis în direct pe Trilulilu. Din câte știu, sala e deja plină, dar vă invit să îl urmăriţi online. Veţi vedea cum muzica clasică poate fi frumoasă şi vizual, şi prin atitudine.

O să ziceţi: ne-ai păcălit cu un titlu despre „revoluţie” pentru a face reclamă unui concert? Puteţi spune că e spam cultural, dacă vreți, dar sper că nu veţi fi tare dezamăgiți. E o inițiativă a unor tineri muzicieni care vor să schimbe sistemul. Să vă reamintesc ce a reușit un  tânăr medic care nu s-a mulțumit cu ce exista și a fondat – poate aţi auzit – ceva numit SMURD? Mi-ar plăcea să avem asemenea orchestre de revoluționari și în justiţie, şi în educaţie, şi în administraţia publică.

Cu oameni care înţeleg că revoluţiile înseamnă multă muncă, România ar putea suna bine.