Prima zi cu Smailo

Știam de foarte mult timp de primul GPS produs în România, Smailo al Arobs, iar întâlnirea de la Cluj Brands Tour a fost un prilej excelent să testez unul. Prin urmare, de vineri încoace, pun GPS-ul și dacă mă duc la magazinul din colț. Chiar eram curios dacă un produs GPS independent mai are vreo șansă în lumea în care gadget-urile devin multifuncționale. În fond, am navigare pe telefon. De ce aș schimba asta?

Prima impresie despre produs este foarte bună: subțire, cu ecran foarte mare (am modelul HDx 5.0, nu cu ecranul cel mai mare din gamă, dar nu mi-aș dori un televizor pe bordul mașinii). Ecranul arată cât de mult ni s-au schimbat așteptările: e mult mai bun decât al fostului meu GPS, dar nu se ridică la sensibilitatea pe care o așteptăm de când am intrat în era smartphone. Din fericire, are un stylus în pachet, care rezolvă problema.

Interfața e simplă; chiar dacă nu mai văzusem sistemul, setarea unei destinații a fost super-facilă din start. După prima utilizare, când a fost nevoie să fie convins că sateliții chiar există, găsește rapid și fără probleme semnalul. Îmi place să butonez, deci din start am avut plăcerea să setez locurile mele preferate din Cluj la favorite.

Însă astea sunt lucruri de bază la un GPS; ce mi-a plăcut a fost că Smailo are difuzor și microfon, așa că funcționează pe post de hands-free pentru telefon, la care se leagă prin bluetooth. Poți răspunde la telefon și chiar forma numere cu Smailo, care citește agenda telefonului.

Cel mai bun lucru, însă, e funcția TMC (Traffic Message Channel), prin care șoferii primesc informații în timp real despre problemele din trafic. Datele sunt emise prin sistem FM-RDS, aparatul le recepționează și, dacă sesizează un blocaj în față, prezintă rute ocolitoare. Cine a auzit de autostrada M0 de la Budapesta știe ce bun e așa ceva! Chiar dacă cei de la Arobs sunt pregătiți prin seria Smailo HD, sistemul în sine va deveni funcțional în România din octombrie – e bine de știut că sunt pregătit pentru el.

Smailo HDx 5.0 Mondo Travel vine și cu câteva jocuri incluse, un player foto, video și muzical și un eBook reader (doar format .txt).

Prin urmare, mai are vreun viitor un device GPS independent? În condițiile în care mă uit pe telefon, dau check-in pe Foursquare și am buton de „du-mă acolo”, care deschide aplicația Google Navigation, e clar că în direcția integrării mergem.

Numai că la cum funcționează Google Navigation, e clar că un GPS mai are încă loc la bord, separat. Pe de altă parte, viitorul lui depinde de planul de abonament pentru actualizări de hărți, informații corecte pe care să te poți baza și, evident, lipsa traficului de date în roaming când ai GPS 😀



Cluj Brands Tour
 este un eveniment TVdece, realizat cu sprijinul Primăriei Cluj-Napoca.
Sponsori principali:FarmecNapolactUrsusJolidonElectrogrupArobsLiliacGimmyLumea lumânărilor.
Partener media: 24 FUN Cluj.
ParteneriHotel AthosBistro MaitresseAutonom Rent-A-CarWebfactor.

Despre oameni și branduri

Spuneam zilele trecute, pregătindu-mă de Cluj Brands Tour, că facem o incursiune în inima economică a Clujului: fără companii puternice, Clujul nu ar fi ce este azi – și ați văzut destule comunități sărace ca să înțelegeți, pragmatic și onest, că e nevoie de investiții, locuri de muncă și o economie solidă pentru ca un loc să se dezvolte.

La fel de adevărat e că în spatele oricărui brand stau numai oameni. Iar Cluj Brands Tour a fost nu doar o descoperire de companii, ci și de oameni.

Dincolo de sufixul (Pagina Oficială) de pe Facebook, primarul Emil Boc e un om căruia îi place să stea pe Twitter, Facebook și Foursquare. Are social media în sânge: a rezolvat o sesizare venită pe Twitter în vreo oră, în timp ce mulți PR se chinuie să le explice firmelor cum e povestea cu viteza de reacție online. Cluj Brands Tour a început în sala de sticlă a Primăriei, unde s-a vorbit și despre încărcătoarele de la iPhone, și despre proiectele de dezvoltare ale orașului.

Faptul că o mulțime de bloggeri din alte orașe au povestit următoarele trei zile cât de încântați sunt de primarul de Cluj spune multe.

Dincolo de toate etichetele și liniile de fabricație, la Farmec există un om special. I se spune doamna Jofi și, prin anii ’70, a creat soluția Triumf, pe care o folosesc și azi în lupta cu aragazul. Când vorbește însă despre parfumuri fine, ingredientele naturale din cosmetice și practicile din industrie, realizezi câtă muncă e în spatele unui singur produs. Dar și că Farmec e mult mai mult decât vedem noi de aici, din vecini.

Dincolo de etichetele Jolidon sunt sute de oameni – doamnele care lucrează la sute de mașini de cusut, dar și omul care a hotărât că nu o să-l doboare criza (pentru cel mai simplu model de lenjerie intimă e nevoie de 6 furnizori diferiți; în total, Jolidon are peste 700). Ce faci când furnizorii încep să dea faliment și nici clienții nu o duc prea bine? În cazul Jolidon, mergi mai departe: iar săptămâna asta am văzut la ei ce se va purta peste vreo doi ani, când piața de retail ajunge din urmă atelierul lor de creație.

Dincolo de site-ul magazin-lumanari.ro/ (Lumea Lumânărilor) stau oameni care nu s-a temut să facă unul din cele mai dificile lucruri pe care le poți face în România: să începi o afacere mică, să crești zi de zi muncind din greu și să ajungi pe piață la nivel național chiar și atunci când distribuitorii își imaginează că producătorul e sclavul lor. Tips & tricks: uitați-vă la colecția de Crăciun, deja disponibilă, pentru că vă rezolvați jumătate din cadouri!

Companiile care își pun oamenii pe primul loc sunt companiile care au succes. La Cluj Brands Tour (dincolo de care sunt, de asemenea, doi oameni curajoși), am revăzut cât de important e să nu uităm regula asta de baza.

*


Cluj Brands Tour
 este un eveniment TVdece, realizat cu sprijinul Primăriei Cluj-Napoca.
Sponsori principali:FarmecNapolactUrsusJolidonElectrogrupArobsLiliacGimmyLumea lumânărilor.
Partener media: 24 FUN Cluj.
ParteneriHotel AthosBistro MaitresseAutonom Rent-A-CarWebfactor.

 

Cluj Brands Tour, expediție în inima economică a Clujului

Am pătruns în grota de la Țaga în care se pregătesc „cele mai bunătăți” de la Napolact și în laboratoarele top-secret ale Farmec, în care am pregătit un parfum unic în lume (că nu-l am decât eu și nu vă pot da rețeta – că n-o mai știu!).

Am descoperit cum se fac cupele la Jolidon și cum poate crește de la zero o afacere precum Vitacom.

Mai ales, am sperat că și în 2012 o să avem un Cluj Brands Tour cu lucruri noi de văzut. Și vom avea: de joia asta, brandurile care dau forță economică Clujului și bloggerii se reunesc din nou sub bagheta celor de la TVdece (și, bănuiesc, sub lămâia lui Zicu).

Sunt curios cu ce vor veni nou companiile pe care le-am mai întâlnit și sunt curios să văd ce au să ne spună cei pe la care nu am călcat încă. Înainte să înceapă turul, știu că Arobs au ridicat piața sistemelor GPS autohtone în România, iar celor de la Electrogrup mai trebuie încă se le transmit mulțumiri în persoană pentru o invitație mai veche 🙂

Prin urmare, de joi, începe Cluj Brands Tour 2012. Și pentru că în ultimii ani evenimentele la care merg au coincis de multe ori cu evenimente personale, zilele astea se anunță a fi reîntâlniri plăcute!


Cluj Brands Tour
 este un eveniment TVdece realizat cu sprijinul Primăriei Cluj-Napoca.
Sponsori principali:FarmecNapolactUrsusJolidonElectrogrupArobsLiliacGimmyLumea lumânărilor.
Partener media: 24 FUN Cluj.
ParteneriHotel AthosBistro MaitresseAutonom Rent-A-CarWebfactor.

Două zile cu brandurile Clujului (UPDATE)

Cu excepţia cazului în care v-aţi petrecut ultima săptămână jumate într-o peşteră, aţi vorbit doar în cod morse şi nu aţi văzut că mi-a crescut un banner pe blog, aţi auzit sigur de Cluj Brands Tour: întâlnirea offline a bloggerilor cu mărcile de renume ale Clujului.

Iniţiativa celor de la TVdece mi-aduce aminte de vremuri bune, în care brandurile erau cu adevărat legate de viaţa unei comunităţi. Ţin minte şi azi cum toată clasa a lipsit de la şcoală o zi ca să vizităm fabrica de sticlă de la Turda. Ştiu cum 30 de copii fericiţi au vizitat fabrica de dulciuri Feleacul, de unde au ieşit cu buzunarele pline de bomboane. Astăzi, acolo e un hotel de cinci stele, dar ne uităm fascinaţi pe Descoperi la „How it’s made” ca să aflăm cu se fabrică becuri în SUA, fără să ştim ce se întâmplă la noi în ogradă.

Vineri şi sâmbătă mergem în astfel de vizite la companii care, prin implicarea lor într-un asemenea proiect, arată că le pasă de lumea în mijlocul căreia funcţionează. În ziua capitalistă de azi, în care relocarea de fabrici se poartă în numele profitului „maximizat”, mă bucur că mai există branduri care vor să fie văzute ca parte a unei comunităţi.

Vom vizita aşadar Banca TransilvaniaNapolactVitacomFarmecJolidonUrsusTrilulilu, plus câteva locuri-surpriză la care organizatorii au făcut aluzie. Sper să întâlnim oameni „de-ai locului”, adevăraţi.

UPDATE / Câteva impresii „şcolăreşti” de pe drum:

Ziua 1 – Sâmbătă

Jolidon. O vizită inspirat plasată la început, destul de spectaculoasă ca să „dezmorţească” o dimineaţă devreme. Eram curios ce înseamnă numele Jolidon (pronunţaţi franţuzeşte şi gândiţi-vă fie la o doamnă frumoasă, fie la a da ceva frumos). Recunosc:

  • nu aş avea rezistenţa doamnelor care lucrează la maşinile de cusut din secţie.
  • da, au fost multe glume cu diverse cupe.
  • e prima dată că i-am întâlnit pe designerii clujeni ale căror creaţii au luat premii la festivaluri internaţionale, unele fără precedent.
  • îmi place povestea fondatorului care a trecut pe lângă Argos, pe vremea când fabrica lui avea trei maşini de cusut, şi a zis „în zece ani o cumpăr”. În 10 ani a cumpărat-o.

BONUS: Faptul că prima noastră gazdă a fost un coleg de liceu reîntâlnit pe neaşteptate. Pe bune, nu-i teatru liric!

 

Farmec. O poveste frumoasă şi prea puţin cunoscută. Deşi clujean, nu ştiam o mulţime din lucruri despre cei de la Farmec:

  • Ştiţi reclamele de la TV despre nu ştiu ce creme cu acid hialuronic, prezentat ca mega-inovaţie? Produsele Farmec au acest ingredient din 1995
  • Farmec a avut tone de inovaţii de-a lungul vremii (spre exemplu, sunt primii care au avut produse cu aerosoli în România)
  • Aici am văzut cele mai stricte reguli de igienă dintr-o unitate de producţie. Şi mă bucur că e imaculat şi steril locul în care sunt fabricate produsele de dat pe faţă!
  • Am descoperit produse despre care nu ştiam că sunt fabricate la Farmec (din care am două acasă)
  • Imaginea contează, ambalajul contează, marketingul contează – dacă nu investeşti aici, tot ceea ce faci în alte domenii se pierde!

BONUS: De la geamurile lor se vede foarte mişto locul de desfăşurare al primului #blogratar.

 

Vitacom. O companie despre care ştiam foarte puţine, de înţeles având în vedere că merg pe en-gros

  • Restricţiile legislative uneori inexplicabile şi iraţionale din România pot pune piedici serioase unei afaceri
  • Am văzut cum funcţionează un sistem de distribuţie în care trebuie să ţii evidenţa a peste 9.000 de produse
  • Au cea mai faină organigramă pe care am văzut-o vreodată, la orice firmă, oriunde
  • Trei bloggeri clujeni au avut ocazia să îşi demonstreze puterea minţii manipulând obiecte cu gândul

BONUS: Să ne distrăm de bloggeriţele puse faţă în faţă cu gadget-urile de prin vitrine.

 

Trilulilu. Nu putem spune multe, că sunt sub embargo informaţiile! Dar am văzut şi zona de filmare. Hm… da… s-ar putea să am idei :)) A, şi genial să vedem în prezentare prima ştire TV despre nişte „puşti de la Cluj”, în care numele TRILULILU era scris greşit. Nu-i nimic, l-a învăţat toată ţara între timp. Sau măcar ăia 3,5 milioane de unici.

BONUS: Panorama de pe terasă.

 

Napolact. O vizită la finalul căreia, la ieşire, s-a aplaudat. Şi nu pentru degustare (brânză, slănina cu ceapă, plăcinte dumnezeieşti şi mărgeluţele de pe pălincă)! Ci pentru că unitatea de producţie a Friesland SA de la Ţaga / Năsal, cu grota ei unică în lume, în care se maturează produsele, ar putea oricând să fie obiectiv turistic. Sigur, sper să nu se întâmple asta prea repede – o vrem în funcţiune!

BONUS: Am ocolit cu grijă vacile întâlnite pe drumul spre casă. Nu am vrea să stresăm sursa de bunătate!

 

Ziua 2

Banca Transilvania. Sâmbătă dimineaţa la ora 9 nu e un moment prielnic pentru operaţiuni bancare. Pe mine însă m-au trezit cei de la BT, pentru că am avut ocazia să aflu lucruri noi (primul client din istoria BT este, se pare, un jurnalist. Mă întreb cine!). Punctul culminant a fost însă prezentarea făcută de directorul sucursalei Cluj, Patriţiu Abrudan – care, pentru cine nu-l ştie, e fost arbitru internaţional de fotbal cu un mod original de a pune problema.

Am sacrificat vizita-surpriză la Gimmy pentru logodna celui mai bun prieten (da, ştiu, toţi ne ducem!) şi am ajuns (aproape la timp, dacă numărăm minutele de la final la început), la …

 

Starbucks. Despre care nu trebuie să vă spun mare lucru, că probabil îi ştiţi mai bine decât mine. Cum beau cafea puţină sau deloc, la Starbucks am o preferinţă care include mult lapte şi cantităţi impresionante de scorţişoară. Bifat!

 

Seara s-a încheiat la Fabrica de Bere, cu momente artistice care vor intra în istorie, printre care Trolii de la Căpâlna şi introllarea imnului naţional. Nu ştiu dacă mai lasă bloggeri pe acolo, totuşi!