Atenție, cititori! Informațiile se publică pe bani

Înțeleg că ultimii ani au fost grei, că munca de jurnalist e obositoare atunci când o faci cum trebuie, că recesiunea a lovit de multe ori în jurnaliștii cinstiți și care nu au vrut să devină sclavii lui VEZI AICI; știu că există un nivel de frustrare față de companii percepute ca prospere, dar care nu își fac reclamă în ziar.

Acestea fiind spuse, cred că nu există nicio scuză ca să condiționezi publicarea informațiilor transmise printr-un comunicat de presă de cumpărarea de reclamă. 

Informațiile din comunicatul de presă le publici dacă le consideri interesante pentru cititorii tăi sau le folosești în documentarea ta. Comunicatul nu e ceva care trebuie să apară, e doar o sursă printre toate cele de care un jurnalist se folosește ca să-și scrie materialele. Dacă vreau reclamă în ziar, voi cumpăra spațiu de reclamă; dacă am o informație pe care o consider utilă unui ziarist sau publicului, o trimit într-un comunicat.

Da, sper să apară. Dar sper să apară pentru că e un subiect fain, că e bine scris, că poate e ceva ce cititorii merită să afle. Când îmi spui: nu îți public comunicatul decât „pe baza ofertei de publicitate”, mie îmi sună a condiționare.

Acum câteva luni, am descoperit că nenumărate ziare locale din Zalău credeau că primul festival de film din oraș, cu intrare gratuită, nu este știre, pentru că organizatorul nu își cumpăra reclamă. Ieri, am văzut că și la Cluj se poate.

Mi-a demonstrat-o Szabadsag, de la care am primit următorul mesaj în urma unui comunicat de presă (am scos numele companiei, care nu are nicio vină, și al expeditorului):

Stimate Domnule Aronet,

Ne bucura faptul ca daca interesele firmei Dvs. o cer, si nicidecum alta data, puneti la dispozitia presei comunicate si in limba maghiara. Cam acelasi tratament l-am observat din pacate si in politica de reclame a [companiei]. Dealtfel [compania] nu a mai comandat reclame de ani buni in cotidianul nostru sau pe site-ul nostru, cel mai frecventat site de presa dealtfel din Cluj (peste 500 mii de pagini download-ate lunar, vezi trafic ranking pe www.szabadsag.ro).
Va atasez in consecinta ofertele noastre de publicitate. Vom fi bucurosi sa va publicam comunicatele de presa pe baza acestora.
Cu stima,

[semnatar]

Recunosc că nu prea citesc presa maghiară, dar azi am intrat pe foarte-citita ediție online ca să văd ce subiecte găsesc, cu sau fără legătură cu comunicatul meu de ieri. Nu am ajuns deloc departe; chiar nefiind vorbitor de maghiară mi-am dat seama că deschiderea de ziar e genială: poza e din proiectul Cartierul Tineretului, iar Szabadsag ne anunță e se întâmplă cu viitorul cartier Lomb.

Q.E.D.

Eu sunt de vină!

Era să scăpaţi ieri de mine, definitiv de tot; am primit un mail prin care eram anunțat sec și la subject: „Doar tu ești de vină!”.

Ai, al naibii, zic, ce-oi fi făcut iară, în afară de alea pe care știu că le-am făcut? Citesc primul rând din mail: „Ai primit acest mail în urma abonării tale la Red Deal. În continuare te vom informa zilnic”.

Mă jur pe portativ: io nu-s de vină că voi o să mă informați mai des ca proteveu, din simplul motiv că nu m-am abonat în viața mea la site-ul vostru. Nu știu ce oferte roșii face, nu știu dacă vinde porodici sau dacă promovează filosofia marxistă și, în genere, nu țin să aflu dacă nu-i musai.

Deschițând însă mailul ca tot omul curios la 1 noaptea (când am ajuns să-mi citesc și mailurile personale, săru’mâna, mamă, mai trăiesc!), am citit și restul mailului prin care eram informat ritos că io-s cu bai.

Cică acești Red Deal au crescut atât de tare, că Facebook le-o suspendat pagina, pe motiv că ar fi ceva spammeri ordinari care trimit mailuri unor oameni care nu le-ar fi cerut. Ai, să vezi grijanie! Săracii, ce-or pățit, când ei creșteau cinstit, taman după ce au început să-mi dea mailuri nesolicitate cu foloase necuvenite… Oare chiar DOAR eu sunt de vină?

Acuma, io pagini de Facebook am mai făcut. Vă știu zice câteva pe care le-am crescut într-o lună de la 200 la 1300 de fani fără să spamez pe nimeni și fără să dau bani, vă arăt chiar una foarte dragă care are a ajuns la 500 de fani după trei zile de existență. Și în niciun caz nu mi-a tăiat Facebook macaroana, pe motiv că seamăn prea tare cu vrejul de fasole.

A trebuit să sap un pic ca să descopăr sursa furiei roșii: am făcut un quiz pe Facebook, iar de atunci ei au considerat că sunt foarte de acord să îmi trimită toate ofertele de pe lume.

Ho cu tata, dragilor. Că uite, se supără Zuckerberg și nu poate dormi pe salteaua lui din fir de aur cu păr de virgine. Dacă vreți să știți cum se face, vă dau un sfat pentru început: când mai trimiteți un mail în care scrieți cu font normal, bold și bold colorat cuvintele ”am creat noua noastră prezență Facebook”, dați și un link pe aceste cuvinte. Ar putea fi util, zic io.