A fost coadă la Muzeul Farmaciei

Pot să anunț o cifră de care sunt tare mândru: numărul de plătitori de bilete care au trecut pragul Colecției de Istorie a Farmaciei vineri seara, de Dragobete, în numai 5 ore, când i-am chemat pe clujeni să descopere Elixirul Dragostei.

În ziua aia am avut mereu un nod în stomac. Pentru că, deși Mirona numărase 60 de articole apărute despre eveniment în presă și pe bloguri, în ciuda agitației de pe Facebook, mă gândeam că lumea nu va veni. Citisem și un text al lui Vasile Dâncu, care susținea în Servus_Cluj că „zona virtuală este a non-acțiunii publice”, și ideea s-a potrivit perfect neliniștii mele că agitația din online nu se va traduce în acțiune „în lumea reală”.

Iar apoi, s-a făcut 6 fără un sfert, am ajuns la Casa Hintz, și am găsit oameni stând la coadă să intre la muzeu. Cum e asta, să stea oamenii la coadă la un muzeu?!

A fost doar începutul. În primele două ore au venit probabil jumătate din totalul de vizitatori. Trei ghizi – domnul Radu Crișan și două colege chemate în ajutor de la Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei – abia au făcut față aglomerației și grupurilor numeroase care au venit să descopere Muzeul Farmaciei. În ultima parte a serii, ne-am putut bucura de muzeu mai pe îndelete, dar oamenii au continuat să vină până cu puține minute înaintea închiderii.

La ora 23, am numărat biletele vândute la intrare: 499. L-am cumpărat pe cel cu numărul 500, pentru că îl vom pune în ramă. Celor 499 li se adaugă 30 de bilete cumpărate cu anticipație de Adrian Toma, generalul din Le General. Ca să înțelegeți: l-am rugat pe omul ăsta să mă lase să pun afișe la el în bar, i-am zis de eveniment, iar a doua zi a mers și a luat bilete din fondurile proprii, ca să le dea ca premii clienților din Le General. M-a lăsat mască.

Prin urmare, număr total de vizitatori cu bilet: 529. Al meu nu se pune 🙂 La ce înghesuială a fost, vă spun sigur: e numărul maxim de vizitatori pe care acea bijuterie a Clujului, cu încăperile ei mici și pline de istorie, îl poate susține în condiții bune. A fost o seară perfectă, pentru care mulțumesc fiecăruia dintre cei care au trecut pragul Muzeului.

Mai am multe mulțumiri de spus, dar voi avea nevoie de un alt episod pentru ele!

 

 

Nu uita: azi, 18-23, Dragobete la Muzeul Farmaciei

S-au scris zeci de articole. Au fost ştiri în ziare, televiziuni și radiouri. S-a dat follow şi like. Dar testul cel mare e azi, pentru că azi trebuie să facem lucrul cel mai greu: să ieşim din casă. Vă dau întâlnire de la ora 18 până la 23 la Muzeul Farmaciei, pentru o seară specială de Dragobete.

Ne cântă trupa OM, ne jucăm de-a Poţiunea Dragostei.

DAR, mai mult decât atât, fiecare vizită e un vot pentru viaţa Muzeului Farmaciei. Nu ajunge să ne dorim să fim acolo; cei care gestionează banii noştri şi care decid dacă merită să răscumpere Casa Hintz, în care funcţioneză muzeul, au indicatori foarte clari. Printre ei, nemiloasa numărătoare a cotoarelor de bilete rupte.

Ai trei lei şi un 20 de minute? Vino în seara asta, pentru o experienţă de neuitat, la Muzeul Farmaciei.

Elixirul Dragostei chiar există şi e la #cluj

De Dragobete, vă invit la Muzeul Farmaciei, unde pregătirile sunt în toi pentru o seară specială: una în care fiecare vizitator va afla secretul Elixirului Dragostei. Nu e nicio glumă şi nici poveste cu Harry Potter: acest gen de poţiuni chiar existau şi se preparau cu câteva sute de ani în urmă şi la Cluj, pe când clădirea în care azi funcţionează muzeul găzduia farmacia La Sfântul Gheorghe.

Puteţi afla şi voi reţeta dragostei vineri, 24 februarie 2012, când muzeul are program special: va fi deschis între orele 18 și 23.

  • Toată lumea intră cu bilet cu preț redus (la suma enormă de 3 lei)
  • Vizitatorii vor primi rețeta poțiunii dragostei și vor putea vedea sticluțele în care odinioară se vindeau asemenea preparate. Pentru că elixirul chiar nu-i greu de fabricat (am încercat!), îl veți putea testa cu ușurință
  • Prietenii noștri de la Trupa OM vor completa atmosfera cu surprize muzicale
Asta pe lângă un tur complet al muzeului, care vă așteaptă în casa Hintz (vizavi de hotel Melody – vezi harta), cu leacuri din vechime precum ochii de rac, praful de mumie, uleiul de asfalt și alte minuni pe care străbunicii noștri le credeau medicamente. O vizită la Muzeul Farmaciei e o experiență cu adevărat inedită – nu veți mai găsi așa ceva în altă parte!

Acest eveniment nu ar fi fost posibil fără sprijinul Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei, care include Colecţia de Istorie a Farmaciei. Le mulţumesc personal şi sponsorilor evenimentului de vineri: Artvinium, Cramele Recaş, Perpetuum şi PR & More – ajutorul fiecăruia a fost un pas foarte important pentru ca acest eveniment să devină realitate.

De ce atâta Muzeul Farmaciei?

Tinerii jurnalişti de la revista studenţească Go Free m-au întrebat cu ceva vreme în urmă de ce tot fac scandal cu Muzeul Farmaciei. Le-am explicat, iar răspunsul e în ultima ediţie a revistei Go Free. E drept, nu credeam că o să-l văd sub îndemnul „să acordăm importanţă valorii” :P, dar pentru toate e un început.

Lectură plăcută!

Când un loc devine landmark

Muzeul Farmaciei (pe numele său oficial Colecția de Istorie a Farmaciei) este unul din cele 16 obiective majore ale Clujului care au fost incluse pe o noua hartă tridimensională realizată de compania Schubert & Franzke și distribuită gratuită prin Centrul de Informare Turistică al Primăriei Cluj-Napoca.

Un comunicat al municipalității anunță că este o premieră în România: e prima hartă a unui oraș pe care obiectivele sunt reprezentate 3D.

Același comunicat zice că „un număr de 16 obiective sunt redate grafic în interiorul hărții” și continuă cu o listă care include Colecția de Istorie a Farmaciei. Dar văzând harta primită de la angajații Centrului Info, am fost surprins să descopăr că deși muzeul este inclus pe hartă și beneficiază de o descriere bilingvă, nu e în niciun caz „redat grafic” în niciun fel.

Oricum, nu vă așteptați ca 3D-ul să fie din ăla de îl vedeți cu ochelari. Sunt pur și simplu desenate (cât se poate de bidimensional) fațadele unor clădiri importante. Mai avem până departe!

***

Nu mă bucur nicio clipă de accidentul altuia; dimpotrivă, îmi pare bine că în tamponarea din articolul de mai jos nu a fost nimeni rănit.

Da’ nu pot să nu mă bucur tare, tare, tare mult, să citesc că accidentul s-a produs nu „în față la Melody”, nu „pe colțul Pieței Unirii”, ci „în vecinătatea Muzeului Farmaciei” (subtitlu) respectiv „chiar în fața Muzeului Farmaciei” (text).

Când un loc devine un punct de referință, e un pas bun. Sper doar la știri mai fericite de acolo!

 

Muzeul Farmaciei: „nu se mai satură lumea să vină”!

Campania mea de suflet de anul acesta, cea de sprijin pentru Colecţia de Istorie a Farmaciei (pentru prieteni, Muzeul Farmaciei), merge mai departe. Liniştea aparentă din ultima vreme – de aici de pe blog, cel puţin – a lăsat loc unor veşti bune.

Muzeul reintră încet-încet în circuitul interesului public (un nou pas pe care pot să îl anunţ e un viitor reportaj la Duna TV, dar mai urmează) şi surse deocamdată neoficiale vorbesc de un interes crescând din partea Ministerului Culturii, adică exact zona din care poate veni o soluţie. Aceste soluţii însă iau timp şi sper că mă înţelegeţi dacă nu voi spune acum mai multe pe tema asta, dar vă asigur că anul viitor vom încerca să transformăm acest interes într-un sprijin cât se poate de concret.

Pentru cine – încă – nu ştie, Colecţia de Istorie a Farmaciei e un muzeu unic în România, dar care riscă să fie mutată din clădirea în care funcţionează şi care a fost cea mai veche farmacie din Cluj. Am vrut să readucem acest muzeu pe agenda publică, iar primul pas a însemnat zeci de articole pe bloguri – le mulţumesc autorilor, oameni care transformă un oraş într-o comunitate. Am reuşit să promovăm cauza muzeului cu un banner şi un spot video pe Cluj Arena, iar pentru anul viitor campania va merge mai departe. În urma acestor eforturi colective, numărul de vizitatori s-a dublat, iniţial. Asta nu e însă motiv să ne culcăm pe o ureche, pentru că s-a dublat un număr mic, dar creşterea continuă.

Totuşi, nu am destul blog pentru cât de bucuros sunt că lucrurile se mișcă, mai ales de când am auzit că suntem mai aproape de o înțelegere amiabilă între foștii / viitori proprietari și muzeu. Iar dacă nu ați ajuns încă pe acolo, găsiți aici programul Muzeului Farmaciei în perioada sărbătorilor de iarnă, ca să descoperiţi o parte frumoasă din sufletul Clujului.

Ghidul muzeului, Radu Crişan, mi-a rezumat cel mai bine ce s-a întâmplat în ultimul timp pe acolo: „nu îi mai satură lumea să vină!” 🙂 Şi să nu o luaţi ca o plângere: în scris nu se poate reda bucuria din glasul unui om care face cu plăcere ceea ce face.

Muzeul Farmaciei în 30 de secunde

Promovarea Colectiei de Istorie a Farmaciei din Cluj prinde tot mai multa amploare: dupa vizita bloggerilor, site neoficial, Facebook, Twitter si banner pe Cluj Arena, Muzeul are acum si un scurt film de prezentare din care, firesc, nu putea lipsi praful de mumie.

Noi vedem 30 de secunde, dar lui Radu Beligar i-a luat zile de munca, deci mi-ar lua si mie vreo saptamana sa ii pot multumi pe masura efortului depus. Devine un obicei: Daniel Rus e cel care ne-a bagat in priza si a facut ca lucrurile sa progreseze intr-o perioada in care timpul meu a fost n-a fost.

O sa mai dau un pic din casa: nu va fi singura productie video cu muzeul. Doar ca sta va avea o destinatie foarte speciala 🙂

Susține Muzeul Farmaciei pe blogul tău

Cu două săptămâni scurte în urmă, am lansat o invitație pentru bloggeri la Muzeul Farmaciei, în ideea în care un asemenea loc – tezaur trebuie păstrat cu orice preț în inima Clujului. De atunci am primit o mulțime de vești bune – iar astăzi lansez o invitație publică pentru toți cei care sunt prezenți online în orice fel: de la bloguri la pagini de Facebook sau conturi de Twitter.

Vă invit să includeți pe blogurile voastre un banner care să le amintească cititorilor și prietenilor voștri de Muzeul Farmaciei – cu cât mai multă lume știe de acel loc și îl vizitează, cu atât mai bine! Avem bannere pătrate de 125 sau 250 de pixeli, unul pe lat, dar dacă aveți nevoie de alte dimensiuni, dați de veste și ne ocupăm, pentru că vrem să răspândim vestea cât mai departe.

Luați codul pentru bannere de aici

Dacă nu aveți site, dar sunteți activi pe Facebook , vă puteți personaliza poza de profil sau (pe Twitter) inclusiv backgroundul paginii. Aici lucrurile sunt după imaginația fiecăruia, dar dacă vreți ajutor mă ocup eu să vă decupez / desenez / adaptez ceea ce aveți acum, „facem să fie bine”.

Îi mulțumesc Oanei, care a creat bannerele, și lui Zicu pentru mesajul simpatic, în ton cu ceea ce mai urmează să se întâmple în campania asta. Sunt încă doi oameni care trebuie să stea la coadă la statuie :D, că am tare multe de ridicat celor care s-au implicat pentru Muzeul Farmaciei.

Între timp, lucrurile se mișcă:

  • Numărul de vizitatori a crescut, spune ghidul Radu Crișan, în special în rândul tinerilor – chiar dacă nu am aflat cifre oficiale, cred că asta arată un impact al articolelor despre muzeu în oline
  • Un banner cu Muzeul Farmaciei a ajuns pe stadion! Zeci de mii de spectatori, sute de mii de telespectatori au văzut mesajul „Vino la Muzeul Farmaciei” pe Cluj Arena, în timpul meciului U Cluj – Dinamo
  • Am creat un site de prezentare al Muzeului – muzeulfarmaciei.ro – și urmează și actualizări într-un ritm mai firesc pentru online
  • Cei de la Muzeul de Istorie, de care ține Colecția de Istorie a Farmaciei (nume oficial) au creat și ei un site, pe blogspot. Ăsta e site-ul oficial. No comment, just 😀
  • Cel mai important: directoarea Muzeului, dna Carmen Ciongradi, s-a întâlnit cu moștenitorii casei Hintz, care sunt dispuși la o înțelegere amiabilă. Primul pas a fost făcut!

Dacă nu ați vizitat încă muzeul, veniți – vă dău eu motivare de chiul de la serviciu!

 

Tradițiile mele de Halloween

Să folosești cuvântul ”tradiție” și Halloween în aceeași propoziție, în România, e lipsit de orice sens. Dar tradiții ale perioadei ăsteia frumoase de toamnă am; și de ele vă spun cu plăcere. Am trecut la ora de iarnă și asta înseamnă că duminică am trăit 25 de ore. Pentru mine, e important cu cine le petrec; „ziua cea mai lungă” e un simbol al modului în care alegem să ne petrecem timpul.

Așa că, la fel ca anul trecut, am ratat petrecerile de Halloween și Sărbătoarea Recoltei. În schimb, am stat la povești și la degustare de home made tzuica cu prietenul meu cel mai bun pe care, și așa, îl văd ca pe salariu: rar și pentru scurt timp. Sâmbătă-seara-spre-duminică-dimineața ne-am făcut timp de o poveste ca pe vremuri – că doar aveam TIMP mai mult ca în oricare zi.

Da, a fost bună pălinca. Şi începutul de duminică din grădină, pe un soare absolut superb.

Duminică seara, o cină în familie. Chiar și în familia mea de astronăuci se poate așa ceva. Ca să vă faceți o idee, ai mei nu știau nimic de campania cu Muzeul Farmaciei și, cum nu au treabă cu Twitterul, habar n-aveau pe ce lume mai trăiesc. Duminică am avut TIMP să recuperăm.

De-a lungul TIMPULUI, mi-am dorit mai mult TIMP să pot dormi, să mă joc cu nepoatele care cresc tot mai mari, să am TIMP de prieteni, să pot lucra mai mult la câte un proiect drag (rar, dar se întâmplă), să învăţ germană, să am TIMP ca pur şi simplu să nu fac nimic cu el.

Sunt curios – dacă fiecare zi ar avea o oră în plus, ce aţi face cu ea?

Muzeul Farmaciei ajunge pe Cluj Arena

În această seară, la meciul Universitatea Cluj – Dinamo de pe Cluj Arena, zeci de mii de oameni vor vedea un banner cu textul „Vino la Muzeul Farmaciei!„. Acum o săptămână, când i-am invitat pe bloggerii clujeni la un tur ghidat al muzeului, nu aş fi crezut că lucrurile se pot mişca atât de repede.

Deşi mă aşteptam la sprijin din partea comunităţii online din Cluj, am rămas uimit să văd numărul şi calitatea reacţiilor; articolele scrise din suflet, nu doar „am fost acolo” şi, mai ales, faptul că mulţi dintre cei prezenţi au venit cu idei şi s-au implicat personal dincolo de a scrie pe blog. Le mulţumesc tuturor şi fiecăruia în parte pentru că au transformat într-un subiect fierbinte ceea ce până acum o săptămână era un muzeu puţin cunoscut. La câteva zile după vizită, l-am sunat pe Radu Crişan, ghidul muzeului, să îl întreb dacă are vizitatori. Şi-a tras sufletul şi mi-a zis: „Stai să mă aşez, măi Andrei, că sunt rupt la câtă lume a fost azi!”. Am rămas fără cuvinte.

Miercuri, am primit eu un telefon: Daniel Rus mă întreba dacă mi-ar plăcea să avem un banner pe Cluj Arena. Adică un ajutor pentru care care companiile ar plăti mii de euro. Nu ştiu cum a făcut, cu cine a vorbit, pe cine a băgat în priză :D, e complet meritul lui, dar am primit aprobarea, pentru care mulţumim celor de la Universitatea Cluj, care au înţeles că simbolurile oraşului trebuie să fie solidare.

Doar că… banner, banner, dar ce scriem pe el? În acel moment, nu aveam încă un logo sau o grafică, nu exista site, nimic!

Aşa că Zăineasca a făcut un logo aşa cum trebuie, care nu doar că arată bine, ci şi respectă vechea siglă de la intrarea muzeului. Tot ea s-a ocupat de design, iar cei de la PMA Invest au produs gratuit acel banner, o altă mare economie pentru noi.

Dar ce puteam scrie pe bannerul care poate va fi văzut câteva secunde la televizor? Câteva cuvinte şi un site, maxim. Doar că nu aveam site. Acum îl avem, sau cel puţin avem o primă versiune, după două zile (şi mai ales nopţi) foarte intense, în care am luat un curs intensiv de WordPress. Webfactor ne asigură, din nou gratuit, găzduirea (mulţumesc, Lorand!). La fel, le mulţumesc pentru răbdare şi sfaturi colegilor din PR & More, care au înţeles săptămâna trecută că au în birou un hiperactiv cu capul în nori.

Aşa că azi e sărbătoare pentru mine – nu ştiu dacă la meci vor fi 10.000, 20.000 sau un stadion plin, nu ştiu câte milioane se vor uita la televizor, dar toţi vor vedea un banner şi, poate, adresa unui nou site – Muzeul Farmaciei.

Vă invit de acum să dăm vorba mai departe: vom avea bannere pentru bloguri, ca să promovăm noul site, iar de aici mai sunt multe de făcut ca să îl aducem la nivelul la care trebuie să fie site-ul unei asemenea minunăţii de muzeu.

E o răspundere foarte mare să văd aşa mobilizare pentru cauza asta. Încredea şi implicarea tuturor înseamnă că musai să merg mai departe – aşa că mă aşteaptă zile interesante.