19th Ave New York, NY 95822, USA

New media – o privire din SUA

Abia peste 10 ani va fi online reclamă cât e azi în print, iar
ziarele locale nu vor avea resursele ca să facă jurnalism de
investigaţie adevărat, de genul celui care influenţează politica. În
schimb, o vor face bloggerii. Sunt câteva dintre ideile lui David
Vaina, research associate la Project for Excellence in Journalism.

 

Le-am aflat marţi, când am participat pentru prima dată la una
din sesiunile de chat organizate de U.S. Department of State, întâlniri
cu oameni consideraţi experţi în domeniul lor. David Vaina a fost
invitat să răspundă la întrebări despre "New Media versus Old Media".
Titlu clasic, dar idei care merită reţinute. David Vaina a vorbit pe
baza experienţei din SUA, dar cred că e uşor de văzut cum se aplică la
noi.

 

Pentru cei care nu sunt plictisiţi de o privire în viitor, selecţiile mele, în traducere liberă, sunt în articolul pe larg.

Abia peste 10 ani va fi online reclamă cât e azi în print, iar
ziarele locale nu vor avea resursele ca să facă jurnalism de
investigaţie adevărat, de genul celui care influenţează politica. În
schimb, o vor face bloggerii. Sunt câteva dintre ideile lui David
Vaina, research associate la Project for Excellence in Journalism.

 

Le-am aflat marţi, când am participat pentru prima dată la una
din sesiunile de chat organizate de U.S. Department of State, întâlniri
cu oameni consideraţi experţi în domeniul lor. David Vaina a fost
invitat să răspundă la întrebări despre "New Media versus Old Media".
Titlu clasic, dar idei care merită reţinute. David Vaina a vorbit pe
baza experienţei din SUA, dar cred că e uşor de văzut cum se aplică la
noi.

 

Pentru cei care nu sunt plictisiţi de o privire în viitor, selecţiile mele, în traducere liberă:

 

"Veniturile
din publicitatea online cresc, dar încet. Va fi nevoie de măcar 10 ani
ca să se ajungă la ceea ce ziarele generează din reclamă tipărită
astăzi. Deşi toţi sunt de acord că veniturile din publicitate online
sunt viitorul, astăzi pur şi simplu nu sunt destui bani ca să
susţină genul de jurnalism de investigaţie care creează ştiri în mod
constant şi influenţează politica
".


"Internetul face
lucrurile mai uşoare, pentru că informaţia e la o tastă distanţă. Pe de
altă parte, unele lucruri sunt mai dificile. Mai mulţi studenţi
jurnalişti din Statele Unite spuneau că nu pot lua interviuri la
telefon. Nu ştiu dacă internetul îi face pe oameni mai timizi, le vine
mai greu să vorbească la telefon cu străini, dar mă îngrijorează ideea
asta".

 

"Cetăţenii devin mai informaţi, dar oare ştiu
mai multe despre politică? Au informaţii disparate despre sănătate,
sport, bunăstarea copiilor, mulţumită netului, dar ştiu oare mai mult
despre politica externă? Economie? Sistemul de sănătate? Avem nevoie de
experţi care să ne ghideze, din când în când".

 

"Ziarele mari, de la nivel naţional, vor continua să facă
investigaţii de amploare, dar la nivel local va exista un mare vid,
pentru că ziarele locale pur şi simplu nu vor avea resursele sau încăpăţânarea să facă jurnalism de investigaţie la nivel local. Ele vor da "the headlines", în timp ce bloggerii vor face altceva, chiar fără să fie plătiţi mare lucru pentru asta".

 

Eu
am fost curios să aflu dacă Vaina crede că oamenii vor mai fi dispuşi
să plătească pentru jurnalismul de calitate, într-un ocean de
informaţii gratuite, unele de joasă speţă, altele excelente.

 

Răspunsul
lui e că ar trebui să domine principiile unei pieţe libere, dar că
actorii economici şi educatorii trebuie să transmită acest mesaj. Dacă
profesorii şi politicienii cred că jurnalismul de calitate e important
pentru democraţie, asta ar trebuie să devină parte a misiunii lor.


Sunt curios cum ar suna promovarea unui astfel de mesaj: cumpără
informaţie de calitate. Dar poate ar merita, în fond ni se atrage
atenţia foarte des să băgăm în stomac lucruri de calitate, dar foarte
rar să fim la fel de atenţi la ce băgăm în cap.

Related Posts

Leave a comment