Select Page

give-a-hand

 

E plin în perioada asta de fapte bune. Toată lumea care a dat o cană de ceai cuiva pe stradă simte nevoia să își exprime generozitatea pe Facebook. Pe lângă campaniile de sezon însă, există și organizații care fac fapte bune tot anul. Multe organizații! Iar cum majoritatea au campanii de Crăciun, veți fi probabil asaltat de cereri de donații din partea unor ONG-uri. Cum puteți ști unde merită să ajutați?

Există un criteriu foarte simplu: cereți un Raport Anual. Sau intrați pe site-ul organizației și, undeva în secțiunile „Despre noi”, „Rezultate” sau „Publicații / Rapoarte”, căutați un document numit Raport Anual. Poate avea un alt nume, dar conținutul ar trebui să fie același: ce a făcut respectiva organizație în ultimul an, într-un rezumat. Deschideți raportul, treceți de povești și căutați datele financiare: cheltuieli și venituri.

Este uimitor câte organizații de prestigiu, în 2015, nu au un asemenea document esențial pentru transparența unei organizații. 

Sunt puține care îl au și mult mai puține care includ date despre cum au folosit banii pe care i-au primit. Când citiți un raport anual pentru prima dată, treceți peste cuvintele inspiraționale din deschidere, peste pozele frumoase și citatele de la beneficiari fericiți. Uitați-vă, clar, la un singur lucru: ne spune această organizație, defalcat, unde s-au dus banii? Câți au mers spre beneficiari și câți au fost folosiți pentru costuri administrative?

Nu există organizații fără costuri, ar fi imposibil; costuri administrative mai mici nu înseamnă întotdeauna eficiență mai mare, ci uneori înseamnă oameni prost plătiți care abia se descurcă. Important e să fie cinstiți și să reflecte clar cheltuirea donațiilor primite. Dacă nu există raport anual sau dacă „raportul” e de fapt doar o poveste cu poze, acea organizație îți cere bani și nu îți va spune niciodată ce a făcut cu ei. 

Dacă o organizație nu vă oferă această minimă transparență, oricât de nobilă i-ar fi misiunea, feriți-vă: nu aveți niciun început de garanție că banii au fost folosiți așa cum vi se spune. Pozele frumoase pe Facebook, citatele inspiraționale și poveștile meșteșugite nu țin loc de asumarea răspunderii pentru folosirea banilor primiți.

P.S. Este normal ca acum să găsiți doar rapoarte pe 2014, ONG-urile nu sunt companii să anunțe rezultate pe trimestru sau semestru. Rapoarte pe 2015 vor apărea doar după martie 2016. Altfel, costurile administrative s-ar tripla 🙂