Internetul e noul cimitir al ziarelor

A deveni publicaţie exclusiv online e noul mod de a muri puţin. A începe un proiect online e noua modă, dar proiectele sunt clone create de creiere care îşi repetă propriile coşmaruri, eterne reluări care nu spun nimic. Nu ştiu cui se adresează, iar raţiunea lor de a exista nu este, de fapt, să ofere un serviciu, ci să justifice existenţa unor oameni rămaşi fără alte opţiuni.

Noile „branduri” ale informării online vor muri imediat ce se vor termina banii investitorilor – pur şi simplu fiindcă orice ochi realist vede că nu au unicitatea şi calitatea necesare ca să trăiască.

Am început cu concluziile; explicaţiile vi le ofer în serial, în următoarele zile.

Am avut parte de experienţa „trecerii pe online”, la prima mână, de două ori – cazuri diferite, dar în care s-a dat dovadă de realism din partea celor implicaţi. Transformarea Ziarul Clujeanului în www.clujeanul.ro a fost un sacrificiu pentru print, dar a însemnat câştigarea unei audienţe enorme online, tocmai pentru că proiectul a fost bine gândit şi s-a lucrat la el vreme de peste 6 luni. Mai ţineţi minte „Clujeanul sleş Cotidian”, cum ne ziceau „prietenii” în perioada de tranziţie? A fost timpul pregătirii unui proiect care nu s-a pus niciodată în practică pe deplin, dar vă dau un indiciu: unul din programatori a exclamat, la un moment dat, „apăi voi vreţi să faceţi alt Yahoo!”. Nu era departe de adevăr.

Situaţia renunţării la săptămânalul tipărit CLUJEANUL a fost altfel, pentru că pe online nu s-a venit cu nimic nou. Normal, redacţia a decis să dea naştere unui „moştenitor legitim”, care – incredibil pentru unii! – mai apare şi azi.

Stau şi mă întreb totuşi ce cred oamenii care acum trec pe online (Ziua, Cotidianul, Gardianul etc.) despre propriile şanse de a supravieţui făcând pe online ce făceau pe print. Sunt curios dacă cei care deschid acum un portal de ştiri cred că vor deveni rentabili. Sau pe ce se bazează când cred asta.

E iz de apocalipsă în presă. Nu dau însă vina pe bani, ci pe lipsa ideilor. Mie mi se pare uşor să faci ceva diferit pe online. Sunt uimit că, în continuare, niciunul dintre „moguli” nu face asta. Şi îmi pare bine, pentru că înseamnă că îmi lasă spaţiu.

Imaginaţi-vă internetul ca pe un imens câmp, unde e loc pentru toată lumea. Dar managerii români de presă nu îl folosesc ca să pună seminţele câte unui copac, ci ca să îngroape hoiturile propriei neştiinţe şi neputinţe. Miroase a presă moartă. La mulţi ani!


EDIT: Andi Daiszler publică un text al cărui titlu mă face să cred în telepatie, „Presa trece pe online şi moare în acelaşi timp” – care include o privire asupra a ceea ce se întâmplă cu câteva site-uri cunoscute la Cluj. Remarc vorbele lui despre „lipsa de personal” şi „nimic nou”, care aduc foarte bine cu gândurile mele de când scriam cele de mai sus.

9 comentarii la “Internetul e noul cimitir al ziarelor”

  1. cotidianul s-a închis, nu a trecut pe online. pe site-ul lor sunt acum ştiri cu trimiteri către realitatea.net.

    ziua şi gardianul nu îşi deschid acum portal de ştiri. ambele ziare aveau deja site-uri de ani de zile.

    de moartea clujeanul.ro te faci şi tu vinovat, pentru că n-ai venit cu nimic nou în lunile în care ai rămas să lucrezi acolo. ceva nou poate veni şi de la angajaţi, nu doar de la conducere. să-ţi zică cineva că vrei să faci alt yahoo nu e o chestie de bine. înseamna că, în lipsă de idei şi de viziune, copiezi un model.

  2. [url]http://cotidianul.ro/parintele_serafim_e_ca_un_fel_de_stea_la_care_te_uiti_si_tu_mergi_prin_lumea_asta_dementa_in_toate_partile_important_e_sa_vezi_steaua_aia-106590.html[/url] – nu e cu link de Realitatea; chiar de-ar fi exclusiv de alea, dacă lucrează cineva acolo, nu s-a desfiinţat.

    La Ziua şi Gardianul îmi dai dreptate, aveau site şi fac aceleaşi lucruri de ani de zile. Despre asta e şi vorba. Trec pe online fără nimic nou.

    Poţi zice că toţi cei care lucrează la un ziar sunt „vinovaţi” că s-a închis, dar decizia nu o iau ei; comparaţia cu Yahoo era în termeni de complexitate, pentru că nu era deloc un model. Nu de alta, dar am fost acolo şi ştiu. Dimpotrivă, am văzut lucruri care apăreau în modelul clujeanul introduse ulterior pe site-uri de ştiri faimoase prin lume, aşa că mă consolez cu ideea că am avut idei bune. Decizia de a le aplica nu aparţine însă angajaţilor.

    Pentru că nu ne cunoaştem – sub numele ăsta – rămân la atât.

  3. un cimitir „ca să îngroape hoiturile propriei neştiinţe şi neputinţe”.. frumos scris, nervos autor! 🙂

    nu prea ai ce citi online, mi se pare ca pina la urma stau tot mai putin pe ziare si daca nici de acolo nu ma mai informez, la cit privesc la televizor, n-o sa mai stiu pe ce lume traiesc. in 10 minute am facut revista presei online…

  4. Vraja sau vrajba? 😀

    Vezi că între timp am actualizat cu un link spre Andi Daiszler, care zice cam ca tine: ca nu ai ce citi pe multele onlineuri. Eu nu am insistat pe conţinut acuma ca să nu mă opresc din scris; urmează ca subiect separat.

    Zici că dacă nu mai citeşti ziare online n-o să mai fii informat(ă). Acuma eşti?

  5. nu stiu ce vrei sa zici prin link-ul ala, pe mine ma duce direct in homepage-ul http://www.cotidianul.ro

    da, cotidianul s-a inchis. mai sunt vreo 3-4 dintre tehnicii de la fosta editie online care au salariile platite pana la sfarsitul lunii asteia ca sa faca transferul spre realitatea.net. or fi fiind si texte de la altii din F5, nu doar cele majoritare din realitatea.net, dar asta nu inseamna ca redactia nu e inchisa. repet. Cotidianul nu a trecut pe online, cum e scris in textul tau. Cotidianul nu mai exista, ca redactie. daca F5 va pastra domeniul cotidianul.ro va fi un proiect nou, nu va fi ramanerea ziarului pe online.

    iar ziua si gardianul nu trec pe online, ci raman exclusiv online. cred ca ar fi momentul ca ziaristii sa invete sa aiba responsabilitatea termenilor. cand treci pe online inseamna ca muti in online ce faceai in print. dar cum cele doua ziare au site-uri de ani buni, inseamna ca deja trecusera de ani buni.

  6. Iti dau dreptate,

    Insa conservatorismul din presa este cel care ameninta la viata ei. „Mamutii” care au sarit in caruta online-ului cu traininguri pe care nu le inteleg, cu fise trase la indigo, cu explicatii venite de la sine pe care nu le mai poate argumenta decat „cel care da banul”.

    Suntem o natiune de marionete si ar fi bine sa ne asumam asta ! Doar asa vom putea, incet, sa taiem sforile. Unde cadem de acolo tine doar de noi. Pisicile cad in picioare, motanii – in functie de conditia fizica 🙂

  7. Apocalipsa presei clujene era iminentă. Nu sunt suficienţi bani la buget şi la firmele PD-L pentru câte guri flămânde populeză zona. Singura soluţie de supravieţuire era jurnalismul profesionist de investigaţie îndreptat împotriva abuzurilor autorităţilor, iar subiecte erau şi sunt suficiente. Din păcate, presa clujeană contribuie la conspiraţie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *