Despre copyright, cu maimuţe şi personaje Disney

Cei de la Creative Monkeyz au încercat să ne explice printr-un filmuleț animat publicat sâmbătă seara cum stă treaba cu ACTA şi copyright-ul. Au reușit, în sensul că au reușit să ne arate cum protejarea excesivă a drepturilor de autor are efect de bumerang şi s-a întors împotriva lor: filmuleţul anti-ACTA a fost dat jos de pe YouTube.

Ca să înţelegeţi contextul: de la începutul seriei Robotzi cei de la Creative Monkeyz au fost foarte activi în a face reclamaţii şi a se asigura că filmele create de ei se pot vedea doar la ei pe site, mergând inclusiv în direcţii pe care personal le consider extreme – nu doar că au eliminat copiile de pe YouTube, dar nici măcar nu oferă nimănui posibilitatea de a  face embed la videoclipurile lor. Vreți să râdeți cu MO și F.O.C.A.? La schimb, le faceţi trafic (egal cu venituri din publicitate mai mari decât dacă filmele s-ar vedea în vreo 10 locuri și ei ar câștiga dintr-unul singur). Alegerea le aparţine şi îi ajută să câştige la maxim din munca pe care o fac.

Strategia asta a câștigului maxim s-a întors acum împotriva lor, pentru că omuleţi supra-zeloşi cu protejarea conţinutului au dat jos de pe YouTube chiar şi unicul videoclip pe care maimuţele îl voiau acolo, fără să le / îi întrebe. Sau cel puţin asta e cea mai recentă explicaţie.

Ce învăţăm noi de aici referitor la drepturile de autor şi, implicit, la ACTA? 

Că artiştii tineri, în curs de afirmare, sunt cei care sunt ajutaţi de distribuția, chiar și „ilegală”, a conținutului creat de ei. Pentru că lumea află de ei, le creează notorietate și le crește numărul de fani, potențial cumpărători ai operelor lor. Artiștii consacrați devin brusc capitaliști și vor încerca întotdeuna să mulgă la maxim vaca, să câștige maxim. Sunt şi excepţii: creatorul celebrului joc Angry Birds a supărat câţiva oameni explicând de ce pirateria nu e întotdeauna un lucru rău (dar tot în ideea că poate genera profit).

ACTA a fost negociat de reprezentanţii guvernelor şi cei ai marilor corporaţii, care reprezintă artişti consacraţi. Adică exact cei din categoria care nu îşi doresc decât să limiteze dreptul nostru de a distribui informaţia liber, cei de la care nu ne putem aştepta să încurajeze sharing-ul de niciun fel, pentru că ei nu ar mai câștiga la fel de mult.

E ok să îţi protejezi drepturile de autor? Să trăiești din creațiile tale? Normal!

E ok ca în numele profitului maxim să creezi mecanisme de control care, simultan, au chiar şi numai potenţialul de a limita dreptul la informare şi exprimare? Aici, răspunsul meu e nu.

Așa că vă invit la un film ceva mai vechi despre legea copyrightului, creat de un profesor din SUA, care a folosit personaje Disney – una din corporaţiile cele mai agresive în protejarea dreptului de autor. Vă pot oferi acest film pentru că YouTube are funcţia embed şi îmi dă posibilitatea să includ chiar aici, pe site-ul meu, ceva de acolo. Unii şi-ar dori ca acest sistem să nu mai existe deloc, din simplul motiv că l-aş putea folosi „greșit”, adică pentru a vă arăta un videoclip cu copyright. NU vreau să trăiesc în lumea lor!

Enjoy!

5 comentarii la “Despre copyright, cu maimuţe şi personaje Disney”

  1. gresesti. nu ei, ci altcineva a inregistrat clipul ca proprietar si le-a dat jos videoul. ce apare acolo e numele persoanei care a cerut restrictia. cineva a facut o prostie sau o gluma proasta si voi o dati mai departe.
    numele persoanei nu are legatura cu userul sau denumirea canalului. nu e un nick name. persoana care a facut prostia a spus ca o cheama creativemonkeyz. simplu.
    maimutele nu au gresit cu nimic.

    1. Stiu ca nu ei au dat jos propriul videoclip. Nu asta am scris, ci faptul ca au dat jos videoclipurile cu Robotzi in trecut, iar asta s-a intors acuma impotriva lor.

      De ce? Pai baiatul ala care a raportat clipul pretizand ca e CreativeMonkeyz si-a imaginat ca face un bine, ca le face o favoare. Asta spune multe, in primul rand, despre el, dar si despre genul de ecosistem in care totul e inchis si controlabil.

      O lume in care orice videoclip poate disparea la cererea unor agenti privati pe care nu ii stie nimeni, fara niciun soi de control sau proces public, nu mi se pare normala, si sper sa nu o promoveze nimeni.

      No, asa ii, ma simt io mai pirat zilele astea, de cand cu SOPAPIPAACTA.

  2. Ideea e simplă: dacă eu vin și comentez prostii la tine pe blog îmi ștergi comentariul sau nu mi-l aprobi. E blogul tău, faci ce vrei cu el.

    La YouTube e la fel: e ‘proprietate’ privată, ei fac ce vor cu conținutul tău. Sau mai bine zis aplică ce politică și ce modalitate de combatere a copyright-ului vor ei.

    Dacă mie nu-mi convine că mi-ai șters comentariul, îmi iau jucăriile și plec.

    1. Eeee, si aici ajungem la discutia ”proprietate privata” versus ”misiune publica”, care e foarte veche pentru presa, dar foarte noua in alte medii.

      Respectiv: canalul de informare – ziar, YouTube, ce vrei tu – este privat. Dar dreptul la informare al publicului e un drept fundamental si e important sa il aparam de invazia privat.

      Simplul fapt ca poti sa pleci nu e o garantie suficienta, pentru ca exista riscul ca la un moment dat sa nu mai ai unde sa pleci; eu cred ca libertatea de informarea si cea de exprimare trebuie garantate proactiv.

  3. Andrei, mai rau e ca a inceput si auto-cenzura. De exemplu, btjunkie. Copiat de pe site-ul lor. In postul de pe blogul asociat, explica decizia prin dorinta de a evita soarta lui Megaupload.

    2005 – 2012
    This is the end of the line my friends. The decision does not come easy, but we’ve decided to voluntarily shut down. We’ve been fighting for years for your right to communicate, but it’s time to move on. It’s been an experience of a lifetime, we wish you all the best!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *