19th Ave New York, NY 95822, USA

De ce ziarele nu devin afaceri profitabile?

cherriesA cumpărat un kil de cireşe şi le-a vândut apoi mai scump, bucată cu bucată. Din profit, a luat două kile de cireşe. Şi uite-aşa, a ajuns să aibă cel mai mare hypermarket de cireşe din Europa. Apoi şi-a făcut ziar, iar peste un an ziarul lui a dat faliment.

Înlocuiţi acum „cireşe” cu agenţie de turism sau de publicitate, afaceri imobiliare, fond de investiţii, benzinărie. Aproape orice. Povestea stă în picioare: oameni care au lansat sau care au condus afaceri de succes în România s-au dovedit incapabili să susţină un ziar. Adică nu au putut crea un produs care, după o perioadă de investiţii, să se susţină singur, nu să le provoace în continuare pierderi. Dacă un ziar nu trăieşte pe propriile picioare, e deja irelevant dacă, în practică, falimentul e declarat sau nu – oricum, independenţa editorială îi este compromisă.

Nu cred că îi consideră cineva proşti pe marii oameni de afaceri ai României. Îi bănuim de necinste, de şiretenie, de o mulţime de alte păcate, dar inteligenţanu le-a fost contestată. Ce face oare ca, atunci când oamenii ăştia se ocupă de presă, să nu mai ştie să creeze profit?

Nu am un răspuns definitiv. Cred că, în primul rând, nimeni nu a înţeles că ziarul e vândut de conţinut, aşa că metoda Ladima de a angaja reporteri ca pe ciorapii ţigăncilor din Mihai Viteazu, trei la un leu, nu va da rezultate. Că redactorii cărora le trimite mama pachet cu mâncare de acasă nu vor crea ziarul pe care să îl laşi copiilor moştenire. Nu am văzut să se răsplătească performanţa; câţi dintre voi ştiţi ca materialele premiate ale unor jurnalişti din Cluj să fie recompensate serios şi în redacţiile proprii, dincolo de felicitări?

Poate că toţi aceşti oameni de afaceri care vin şi „fac presă” nu au reuşit încă să găsească acel condiment pe care l-au pus în reţetele din fabricile lor de cârnaţi, gherghefuri şi motostivuitoare. Poate că adevărul, materia primă a presei, e mai greu de furat la cântar.

 

Related Posts

Leave a comment