Cum scriem ştiri online pentru tineri? Un studiu care trebuie citit

Tinerii nu citesc ştiri online, dar nu prea e vina lor. Tentativele de a comunica cu ei s-au limitat deseori la deschiderea de conturi pe Twitter, subiecte despre sex şi „viaţa de cămin” sau inovaţii experimentale de design, care nu au mers în practică. Deşi tinerii nu sunt deloc sfioşi când vine vorba de a critica şi te ajută oricând cu părerea lor, nu au existat la noi cercetări serioase care să concentreze feedback-ul lor în informaţie utilizabilă, într-un set de principii care să treacă de la intuitiv la ştiinţific, iar studiile serioase existente în străinătate sunt pe bani.

Avem acum un studiu al Newspaper Association of America Foundation, care arată foarte clar diferenţele între ceea ce oferă astăzi portalurile de ştiri şi ceea ce îşi doresc cei mai tineri dintre membrii audienţei, de la (pre-)adolescenţi până la cei puţin trecuţi de 20 de ani:

  • Don’t dumb it down. Ştirile pentru tineri nu trebuie „scrise pentru proşti”; ei nu au backgroundul informaţional al adulţilor, dar sunt născuţi cu internetul şi le e mult mai uşor să găsească informaţii de context;
  • Nu aglomera. Tinerii se vor simţi agresaţi de o pagină din care „sar” multe informaţii şi chipuri care le sunt nefamiliare.
  • Arată clar ce subiecte sunt importante. Concentrează-le atenţia pe subiecte mai puţine, clar ierarhizate şi bine ilustrate. Întotdeauna fă navigarea prin site foarte evidentă.
  • Uşor de parcurs. Tinerii vor să scaneze dintr-o privire pagina şi să vadă „ce se întâmplă”, din titluri, poze şi când e cazul lead-uri, în doar câteva secunde. Nu vor să deruleze pagina în jos şi nici să dea click pe un subiect dacă nu e cazul.
  • Lead-urile sunt esenţiale. Un titlu poate fi indescifrabil pentru un tânăr; oferă-i un lead explicativ care să îl ajute să înţeleagă dacă are rost să citească mai departe, dacă îl interesează subiectul.
  • Totul pe bucăţele. Dacă cititorul a deschis ştirea, nu-i da un cearşaf de text. Oferă informaţia în bucăţi uşor de digerat şi pune-le la dispoziţie într-o coloană background-ul subiectului.
  • Text, nu poze, nu foto. Surprinzător? Deloc, tinerii se grăbesc şi cel mai rapid mod de a afla o informaţie relativ complexă e a citi, nu a privi un film. Vizualul e esenţial, dar pe lângă text, nu în locul acestuia.

Veţi spune că multe dintre aceste sfaturi sunt valabile şi pentru adulţi; da, sunt valabile pentru cititorii ocazionali, nu foarte interesaţi de ştiri în general. Vă recomand totuşi să deschideţi studiul şi vă uitaţi la paginile de test incluse – veţi vedea clar de ce multe din actualele site-uri eşuează în faţa testului cititorilor tineri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *