Când oamenii mor pe Facebook. Reţele sociale vs veşti proaste

Doi oameni au murit luni căzând din cer cu MIG-ul. Fotografii cu locul în care i-a înghiţit pământul au apărut, câteva ore mai târziu, pe reţeaua de socializare Facebook. O persoană a dat LIKE; alte trei au comentat cu simboluri, respectiv :((, 😐 şi :(. În rest, tăcere.

Acum ceva vreme, un prieten a anunţat decesul cuiva din familie pe Facebook – sunt vag în mod intenţionat, cât se poate. Mesajele sincere de condoleanțe păreau stinghere între noutăţi din Farmville şi veşti despre relaţiile altora.

Îi înţeleg pe cei care au împărtăşit lucrurile care i-au şocat, care le-au marcat ziua sau viaţa. E firesc pentru ei să fi publicat acele imagini sau cuvinte. Astfel de exemple atrag însă atenţia asupra unei trăsături a reţelelor sociale care poate fi interpretată diferit:

1) Un avantaj – se promovează conţinutul pozitiv mai mult ca oriunde altundeva. Veşti bune, oameni faini, zâmbete.

2) O problemă majoră – lipsa totală de profunzime a comunicării. Împărtăşirea superficială a unor lucruri, în fond, nerelevante.

E bine că ne simţim bine pe Facebook, dar lucrurile importante din viaţa noastră nu sunt acolo. Asta, desigur, nu e deloc pierderea noastră, ci a Facebook, pentru că, deşi are o populaţie imensă, cetăţenii acestei ţări virtuale nu sunt acolo cu sufletul. Când au o problemă, revin în viaţa reală, trec peste ea şi abia apoi se întorc.

Nicio reţea socială nu a depăşit încă această barieră. O va face vreuna? Mai ales – oare ar trebui să o facă?

 

2 comentarii la “Când oamenii mor pe Facebook. Reţele sociale vs veşti proaste”

  1. E interesant cat adevar poate contine un articol relativ scurt.Ai prezentat intr-un fel usor de inteles o lacuna mare a acestui spatiu de socializare,atingand exact miezul problemei.As vrea sa imi exprim,cu permisiunea ta, parerea legata de intrebarea ta de final,retorica sau nu(?!).Oricum,personal consider ca un astfel de spatiu,indiferent de forma pe care ar adopta-o,de diversitatea aplicatiilor menite sa aduca membrii ei in puncte comune,nu va putea niciodata sa inlocuiasca forma de comunicare directa a sentimentelor,ambitiilor sau a impasurilor fiecaruia.Dimpotriva,folosirea in exces a unui astfel de spatiu nu face decat sa creeze probleme de comunicare,acei membri ajungand sa se simta din ce in ce mai singuri si mai incapabili sa socializeze in adevaratul sens al cuvantului.Nu sunt contra socializarii pe Facebook sau pe altele similare insa cred ca aceste spatii raman,sau asa ar trebui cel putin, doar „portite” catre cunoasterea altor persoane cu interese comune. Spuneai un adevar…ca lumea pe Facebook isi prezinta doar aspectele pozitive ale vietii…Aici se vede ca lumea incearca sa fuga de problemele cotidiene,dar asta in niciun caz nu duce la rezolvarea lor…Ar fi multe de spus,dar poate cu o alta ocazie…Felicitari inca o data pentru articol…

  2. Ceea ce spui tu, Andrei, este valabil pentru toate mediile de comunicare. Si la televiziune, si-n ziare, chiar si pe blogurile noastre, sunt amestecate stiri tragice cu analize profunde si cu simple remarci irelevante. Cred ca are loc o selectie naturala si din melanjul acesta vor iesi la iveala lucrurile cele mai importante pentru fiecare receptor al informatiilor. Nu poti forta oamenii sa fie profunzi daca ei nu doresc asta; daca le servesti informatii care nu sunt pe gustul, oricat de buna ar fi calitatea acestora, vor abandona produsul tau pentru altul care le ofera ce vor…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *