19th Ave New York, NY 95822, USA

Campanii pe bloguri. Când şi cum le facem?


Bloggerii sunt tot mai asaltaţi de cereri de colaborare din partea firmelor, ai căror şefi înţeleg în număr tot mai mare că un website nu ajunge. Mulţi vor să „implice comunitatea” (folosesc aici termenul de bloggeri, dar putem vorbi de oameni cunoscuţi de pe Twitter sau foarte „conectaţi” pe orice alt mediu), puţini reuşesc. Pentru că online-ul poate fi un mediu destul de dur – şi cu siguranţă nu va ţine cont de manualul tău de identitate.

Cum să nu-ţi dai foc la valiză? E cam ca scrisul ştirilor (sau arta fotografică): esenţa o prinzi în cinci minute, iar detaliile într-o viaţă. Sugestiile de mai jos sunt importante pentru mine, nu le luaţi ca manual sau scriptură, vin doar din câtă experienţă am acumulat până acum.

1. Consultă-i când organizezi campania. Nu pe toţi, ci pe câţiva cu care ai contact deja (pentru că ai avut grijă din timp să-ţi deschizi nişte uşi virtuale, nu?). Cere sfatul cuiva care e deja „în sistem”, pentru că te poate scăpa de greşeli elementare – şi în plus e foarte probabil să se simtă flatat.

Şi eu am făcut greşeala asta – când am chemat bloggeri pe şantierul Habitat pentru Umanitate, am ratat cel puţin jumătate din invitaţi pentru că în ziua aceea mulţi aveau deja program.

2. Alege ce vrei: conţinut plătit sau feedback cinstit? E cu „sau / sau”. Majoritatea bloggerilor vor spune că nu promovează (pe bani) decât produse sau companii care le plac oricum şi pe care le pot recomanda cu adevărat. Dar când dai bani ai ales deja subiectul şi tonul articolului, pentru că nimeni nu dă bani să fie făcut ferfeniţă cu factură.

Când ceri opinii, nu le sugera oamenilor ce să scrie! Spune-le că vrei opinia lor pe teme specifice, că  vrei să evalueze un aspect sau altul, dar lasă-le libertate deplină. Micile aluzii sunt mai transparente decât crezi, le-am mai auzit.

Dacă dai bani, ţine cont de faptul că articolele populare nu sunt cele care sună a reclamă. Lasă-i pe oameni să îşi folosească stilul şi imaginaţia. Un articol-stas e la fel de eficient ca un banner: aproape deloc.

Ajută-i pe bloggerii care trebuie să scrie despre tine: dă-le informaţii diferite, pentru ca fiecare să poată scrie altceva, nu să apară cinci articole-gemene în cinci locuri!

Dacă dai bani odată, vei obţine mai greu articole gratuite în viitor! Nu fă media buying când vrei PR.

3. Dacă ceri opinii, ţine cont de ele! Înţelege că produsele tale să văd altfel din afara „fabricii”, pregăteşte-te să faci schimbări în funcţie de feedback-ul primit – nu întreba oamenii numai ca după aceea să ignori ce au zis.

URSUS a făcut recent o întâlnire (şi) cu bloggeri, pentru a alege dintre trei variante de bere sortimentul pe care îl vor produce în noua făbricuţă de la Cluj. Mare parte din articolele de după au fost negative, iar cea mai mare reclamaţie a fost: „niciuna din cele 3 variante de bere URSUS nefiltrată nu are gust de nefiltrată adevărată;  Timişoreana nefiltrată e mai bună”.  Reacţia? URSUS a ales oricum una din variante – iar la inaugurarea mini-berăriei, e posibil ca mulţi să scrie că nu prea au motive să meargă pe acolo pentru că berea nu e deosebită. Unii au scris-o deja.

Probabil pentru URSUS era important ca berea să fie una din cele trei din raţiuni comerciale, dar dacă facem bilanţul public al degustării de către bloggeri, dă cu minus. Era greu de anticipat asta? Nu, cu o minimă cercetare.

4. Apropo: cui ceri părerea? Te adresezi tuturor, celor mai tari dintr-un clasament, tematic sau… haotic? Dacă tu fabrici şuruburi şi eu scriu doar despre agricultura eco, scrie-mi, atunci când mă contactezi, în cel fel crezi tu că e relevantă propunerea ta pentru mine şi cititorii mei.

Altfel, o să am impresia că habar n-ai cine sunt şi ce scriu, ceea ce ridică din start un obstacol. Abordarea personalizată a fiecărui blogger ia timp, dar dă rezultate.

5. Dacă vrei o imagine mai bună, creează un mecanism care încurajează feedback-ul pozitiv. Cum? Cel mai simplu e să faci ca bloggerii în sine să se identifice cu brandul tău şi să îl promoveze. Atunci, comentariile vor fi şi la adresa lor, nu numai a ta, deci e mult mai probabil să vină comentarii pozitive din partea audienţei acelor bloggeri.

Nu e foarte complicat: FARMEC a trimis o „Invitaţie în culise” mai multor bloggeri; participanţii au format echipe care acum concurează între ele pentru un weekend la Sighişoara. Rezultatul? E plin pe net şi Facebook de insigne cu Farmec şi bloggeri care îşi fac poze cu produsele primite ca mostre. Compania plăteşte un weekend de „întreţinere corporală” pentru câţiva oameni, în timp ce reclama ajunge la sute sau chiar mii de cititori din surse considerate de ei de încredere şi într-un mod prietenos.

6. Bloggerii nu sunt ziarişti. Nu mă refer la eterna dezbatere, ci la aşteptările tale ca reprezentant al unei firme. Ştii la ce te poţi aştepta de la un ziarist, pentru că e o profesie care există de mult şi a fost stabilit un „protocol” relativ stabil.

Bloggingul e rar o profesie şi, în plus, e un domeniu nou, fără prea multe reguli; aşa că fiecare scrie dacă vrea, când şi cum vrea.

Pregăteşte-te de surprize şi nu uita că aici contează mult contactul personal, nu cel instituţional. Pentru că bloggerul nu reprezintă o instituţie, spre deosebire de majoritatea jurnaliştilor.

7. Ajută-i pe bloggerii cu care colaborezi să crească. Colaborarea are două direcţii: şi tu le poţi fi de ajutor, le poţi creşte notorietatea şi traficul celor care scriu despre tine (beneficiu care ţi se întoarce). Cum să faci asta? Include articole ale bloggerilor în newsletterul intern al companiei. Ai spaţii pentru public? Promovează-i vizibil acolo. Posibilităţile sunt infinite. Şi vor dori să colaboreze cu tine şi în viitor.

Gata, că am început să scriu la înserat şi imediat e dimineaţă 🙂 Lista poate continua, iar poate într-o zi scriu şi partea a doua. Până atunci, dacă nu v-a plictisit subiectul:

Mariussescu: cum să realizezi o campanie pe bloguri

Manafu: Cum aleg campaniile desfăşurate pe blog

Related Posts

Leave a comment