19th Ave New York, NY 95822, USA

Campania electorală în social media

Contează cu adevărat folosirea canalelor ăstora „sociale” într-o campanie electorală? Putem trece de etapa de postaci ai partidelor când vine vorba de promovarea unor platforme sau candidați?

Duminică seara, vreme de două ore, am avut ocazia să discut în direct la Transilvania Live câteva idei pe tema asta, în paralel cu comentariile la cald despre primele rezultate, alături de Adrian Ardelean (mulțumesc pentru invitație!) și Sabin Gherman. M-a bucurat mult că social media ca subiect a fost prezentă în prim-planul dezbaterilor, atunci când s-au anunțat rezultatele finale de exit poll-uri, și nu doar ca o pată de culoare, a doua sau a treia zi.

Pregătindu-mi vorbele pentru emisiune, mi-am ordonat și eu câteva gânduri:

  • Am avut la început bloggeri care au scris constant și coerent pe asemenea teme. O perioadă confuză, ce-i drept, pentru publicul care încă nu făcea diferența între editorialistul de la ziar și bloggerul independent;
  • Am avut postaci,  oameni plătiți să comenteze pentru a crea impresia că opinia populară merge în direcția susținută de șefii lor. Lucrurile astea se întâmplă în continuare, la scară industrială, în campanie, pentru că au efect puternic: pot crea acea „spirală a tăcerii” (definiţie – EN) despre care am învăţat de la Vasile Dâncu în facultate (şi care a rămas unul din subiectele lui preferate);
  • A existat și moda blogurilor de politician și încurajarea oamenilor politici să scrie pe bloguri. Unii şi-au creat bloguri, altora li s-au creat – multe pornind de la Cluj, prin Darius Groza; cel mai bun exemplu e Adrian Năstase, al cărui blog inițiat de Darius a fost actualizat ultima dată chiar azi;
  • Am avut oameni politici care au învăţat să comunice online, chiar dacă o fac numai pe un canal anume, şi care au luat puncte pentru asta;
  • La Bucureşti, un candidat susţinut puternic online, Nicuşor Dan, a ajuns consilier local (comparaţi site-ul lui cu emilboc.ro şi o să vedeţi clar diferenţa)

Ce am avut la Cluj în campanie?

  • Nu am avut un candidat susţinut de online;
  • Din partea candidaţilor, multă tăcere. Niciun candidat nu a folosit coerent şi organizat social media;
  • Eckstein Kovacs Peter a trimis un mail invitând bloggerii la o discuție. Din câte știu, niciun blogger nu a mers la acea dezbatere (o nouă lecție din seria „bloggerii nu sunt jurnaliști, nu îi apela la fel”);
  • USL a fost cea mai activă organizaţie – de la tentative de virale pe Facebook, de la reamintirea constantă a ideii că Boc = Apostu; rata de replici politice din partea activiștilor USL a fost mult peste ce au făcut PDLiștii;
  • Tot USL cred că a fost responsabilă pentru ceea ce cred că e la noi prima campanie pe Foursquare – am găsit toate secţiile de votare definite ca venues dinainte de alegeri, iar la cele la care m-am uitat exista deja un „sfat”: votează USL şi numele candidaţilor;
  • Altfel spus, de la avantajul dinaintea campaniei, pe parcursul ei Emil Boc a pierdut constant.

Ca o concluzie?

Profu’ de film Dov Siemens mi-a spus într-un interviu din timpul TIFF că filmele cu buget mare, ale studiourilor celebre, vor face întotdeauna bani. Filmele cu micro-buget trebuie să fie brici pe social media. Sunt convins că asta se poate aplica în politică! Eckstein trecea de 15% dacă făcea asta; Mircia Giurgiu, alt om ale cărui teme sindicaliste erau perfecte pentru promovare online, nu se făcea de râs cu sub 2% dacă învăţa lecţia online-ului.

Cred că…

  • Social media încurajează un dialog real și în care e foarte greu să te ascunzi sau să nu dai un răspuns real la întrebările care ți se pun;
  • Dacă nu ești un cameleon desăvârșit, prezența autentică în social media presupune să te dezvălui ca personalitate umană, nu doar ca persoană publică. Da, social media poate fi mai superficială și uneori mai ușor de manipulat, dar e greu să nu fii acelaşi om pe termen lung.

Voi ce credeţi? Lista asta e o înşiruire de idei la cald, care aşteaptă completări – inclusiv pe ale voastre.

Related Posts

Comments (1)

Să nu uităm de campania electorală a Generalului!

Cel mai serios dintre candidați https://www.facebook.com/media/set/?set=a.450421318302766.106275.305373289474237&type=3

Leave a comment